‘Wageningen verdraait onderzoeksresultaten’
Volgens Harvard-hoogleraar Walter Willett heeft de Wageningen Universiteit (WUR) een ‘extreme verdraaiing en een verkeerde representatie’ gegeven van een onderzoek waar hij aan meewerkte, dat meldt de Volkskrant vandaag. Twee weken geleden werd het persbericht al aangepast na een klacht van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. Het onderzoek, dat de gunstige effecten van melk aan zou tonen volgens het persbericht, werd gedeeltelijk betaald door de zuivelindustrie.
De inhoud van het persbericht (inmiddels met aangepaste titel) is volgens Willett verdraaid door de WUR: ‘Uit het onderzoek bleek slechts dat er een zwakke en een nauwelijks belangrijk te noemen relatie is tussen het drinken van melk en het optreden van hart- en vaatziekten. Het is dus totaal misplaatst om in het persbericht te melden dat er een aantoonbare relatie is en niet te vermelden dat er veel meer resultaten zijn gevonden die juist wijzen op het tegendeel.’ De Harvard-wetenschapper eist nu samen met drie andere co-auteurs dat de WUR het persbericht publiekelijk terugneemt.

-
http://twitter.com/notPICNIC notPICNIC
-
B.B.
-
J.
-
http://twitter.com/notPICNIC notPICNIC






