ANS bezocht: Drive-in bioscoop voor fietsen

Kim Saris

Op woensdagavond 12 november werd in de fietsenstalling onder het Collegezalencomplex een filmvertoning gehouden. Dit was niet zomaar een filmvertoning, maar een heuse drive-in bioscoop. Eenmaal bij de fietsenstalling tegenover het Collegezalencomplex aangekomen, kijken de bioscoopbezoekers elkaar twijfelend aan: 'Is het écht de bedoeling om met je fiets naar binnen te rijden?'

Tekst: Kim Saris Foto: Cultuur op de Campus

Technische mankementen in de kelder De fietsenbioscoop ligt verscholen aan het einde van de fietsenstalling. Een groot scherm met twee joekels van boxen en dertig stoeltjes staan klaar. Gelukkig maar, het idee om daadwerkelijk twee uur lang op je fiets te koekeloeren naar een film, zou een tikkeltje onaangenaam zijn geweest. Als iedereen zich onder de dekentjes heeft genesteld die over de stoelen hangen, start de Argentijnse thriller El secreto de sus ojos. Dan begint een reeks aan technische storingen. 'Vandaag is gewoon zo’n dag dat alles fout gaat', grimast Cultuur op de Campus krampachtig. Als het audio-knopje eindelijk is gevonden, blijkt dat ook de ondertiteling ontbreekt. Dat is natuurlijk heel leerzaam en goed voor je Spaans, maar zonder de subtitels had ANS nooit de poëtische zinnen uit de film kunnen begrijpen.

Indringende beelden De film, eenmaal met geluid en ondertiteling, is een ontroerende film die iedere kijker met zich meeneemt. Het publiek kijkt met indringende ogen naar het scherm, waarop de zoektocht van een gepensioneerde strafrechtelijke onderzoeker wordt afgebeeld. De man schrijft een roman over de zaak Morales uit 1974, waarbij een knappe vrouw bruut werd vermoord en verkracht. In de film worden het heden en het verleden met elkaar afgewisseld, is er ruimte voor romantiek die zich beperkt tot de ojos (ogen) en wordt de kijker getrakteerd op fraaie zinnen die zo uit een gedicht lijken te komen. Aan het einde van de film blijft iedereen even zitten. De een wellicht uit afwachting op gratis warme drank, de ander door de ontroerende beelden. Duidelijk is dat iedereen het niet koud gekregen heeft van de tochtige fietsenkelder, maar koude rillingen heeft gekregen van de indrukwekkende film.