Middenpagina: Richard Kofi

Felle kleuren en drukke composities zijn kenmerkend voor de schilderijen van Richard Kofi. De half-Nederlandse, half-Ghanese kunstenaar laat zich inspirerend door zijn multiculturele achtergrond. 'Ik ben opgegroeid met Donald Duck en Kweku Ananse, met stamppot en fufu. Vergelijkbare contrasten als arm en rijk, blank en zwart of abstract en figuratief zoek ik op in mijn kunst.'

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Toen Kofi twee jaar geleden afstudeerde aan de master Amerikanistiek aan de RU werd bovendien nog een inspiratiebron geboren: 'Ik kijk veel naar Afrikaanse en Afro-Amerikaanse bronnen.'

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Meerdere van Kofi's werken vertellen verhalen van discriminatie van Afro-Amerikanen, vooroordelen of slavernij.

 

richard1 Het idee voor het werk op de middenpagina van de juni-ANS deed Kofi op tijdens een rondreis door de Verenigde Staten. 'Ik werd vaak geconfronteerd met de verschillen tussen rijk en straatarm en dit schilderij gaat over hoe mensen met die situatie omgaan. Zo kwam in Chicago een flamboyant geklede donkere man bij ons in de tram zitten. Hij wilde ons en de medereizigers overhalen balletje-balletje te spelen. Dit verhaal leidde tot de schildering.'

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 'Ik houd me niet actief bezig met graffiti. Ik ben enkel liefhebber. Mijn waardering voor de kunststijl is de laatste jaren gegroeid door reizen naar Berlijn, Los Angeles, San Francisco, en New York. De Nijmeegse graffitikunstenaars doen trouwens niet onder voor de kunstenaars uit die steden.'

Meer zien van en lezen over Richard Kofi? Dat kan op zijn website.

Bekijk hier de overige artikelen uit de juni-ANS.

 

Redactie

Middenpagina: Kerstballen

Om toch in de kerstsferen te blijven, plaatste ANS in de december-ANS een foto met Kerstballen. Deze ‘geboorte van Jezus’ wordt u aangeboden door de ballen van Carolus Magnus.

Fotograaf: Francesca Asscher

Deze foto verscheen eerder in de december-ANS

 

 

Kerstballen Vanaf de tafel met de klok mee: M.N. Kiestra, C.A. Vijn, L.C. van Klamthout, L.G.F. Bossers, D.J.W.C. Walraven, F.G.J Arntz, A.B. Janssen.

Klik hier voor de overige artikelen uit de december-ANS.

 

Redactie

Molkenboer decemberzoekplaat

Hoeveel van de 36 tijdloze kerst- en sinterklaashits herken je?

Beluister alle hits van de zoekplaat op de speciale Spotify-list!

De antwoorden:

Stille Nacht, Heilige Nacht Sleigh Ride Driving Home For Christmas 2000 Miles Zie Ginds Komt De Stoomboot Sinterklaas Kapoentje Daar Wordt Aan De Deur Geklopt Hoort Wie Klopt Daar Kinderen Strooien, Strooien, Strooien De Zak Van Sinterklaas Zwarte Piet Wiedewiedewiet Zwarte Piet Ging Uit Fietsen Sinterklaasje Bonne, Bonne, Bonne! All I Want For Christmas Is You Santa Claus Is Coming To Town Blue Christmas Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! White Christmas Rudolf The Red Nose Reindeer Jingle Bells Last Christmas Oh Denneboom De Herdertjes Lage Bij Nachte Flappie Feliz Navidad We Wish You A Very Merry Christmas Zie De Maan Schijnt Op de Hoge, Hoge Daken Fairytale Of New York Lonely This Christmas Er Is Een Kindeke Geboren Op D'aard Ik Ben Een Kerstbal Winter Wonderland Hark! The Herald Angels Sing Oh, Kom er Eens Kijken

 

Erik

Kunstenaarsprofiel: Maartje de Valk

Maartje de Valk is geboren in Nijmegen, maar deed haar opleiding aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Zwolle. ze behaalde in 2009 haar diploma in de richting Fine Arts, autonome beeldende kunst. Nu woont en werkt ze in Nijmegen.

De middenpagina in de november-ANS

Bovenstaande middenpagina is een hoofd, een object. De ogen zijn leeg en het papier schijnt er dan ook doorheen. De transparantie van deze tekening is kenmerkend voor het werk van Maartje.

Hempdje

Er is echter meer in het werk van Maartje. Een zichtbaar en inhoudelijk aspect van haar werk is tijdelijkheid. Ze is geïnteresseerd in groei en verval, begrippen die volgens haar onlosmakend met elkaar verbonden zijn en die nergens zo goed naast elkaar bestaan dan op plekken waar de mens op de achtergrond is gebleven: plekken waar de natuur haar gang kan gaan.

REMUS1

Maartje uit haar werk in verschillende vormen. Nu is ze in haar atelier voornamelijk bezig met beelden, maar ze tekent ook een keer in de maand een strip voor het magazine De Dukenburger, waarvan bovenstaande strip er een is.

Mijn verveling

Bovendien leert Maartje op dit moment de fijne kneepjes van het bronsgieten. Ze vindt het fijn om daarmee praktisch bezig te zijn, want als ze in haar atelier werkt is ze veel meer aan het nadenken. Dan gaat het vaak over welke vorm een werk moet aannemen en welke stappen er gezet moeten worden om die vorm te krijgen.

De schreeuw

Meer weten over deze kunstenaar? Kijk dan op de website van Maartje: maartjedevalk.com of mail haar op maartje_de_valk@hotmail.com.

 

Erik

Kunstenaarsprofiel: Jorrit Kiel

Jorrit Kiel is geboren maar niet getogen in Nijmegen. Hij studeerde Filosofie aan de Radboud Universiteit en volgt sinds een paar jaar de opleiding Illustratie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

De middenpagina van de mei-ANS. Helaas is in het blad een klein deel weggevallen.

Voor de middenpagina maakte Jorrit de bovenstaande afbeelding, een combinatie van gewassen inkt en digitaal kleurwerk. De afbeelding zelf toont een confontatie met een stel monsterlijke wezens, geïnspireerd op dergelijke ontmoetingen uit mythologie en folklore. Wordt er een dealtje gesloten? Waarover? Wie gaat er bekaaid afkomen?

Competition

Het werk van Jorrit gaat uit van een zekere fascinatie met onderhuidse narigheden of morbiditeiten, al is het belangrijk dat het nooit al te zwaarmoedig wordt. Speelsheid qua inhoud en materiaalgebruik is daarom bijzonder van belang. Nieuwe ontdekkingen doen in werkwijze zijn de lichtpuntjes in zijn studies, maar keer op keer komt hij weer terug op het gebruiken van inkt.

Snowden's Secret

Als illustrator is het van belang iets te communiceren naar de kijker toe, al ben je als kunstenaar (mocht je je dat al willen noemen) genoodzaakt dat nooit te plat of clichématig te doen. Het opzetten van een spannend beeld, de suggestie wekken van een verhaal en een heldere sfeer op te bouwen is veel meer van belang dan het maken van een mooi beeld. De wijze waarop je dat doet, ontdek je steeds opnieuw tijdens het proces, en het intense onderzoek dat met een opleiding aan een kunstacademie samengaat, betekent dat zowel de werkwijze als benadering van Jorrit’s werk continu veranderen.

Banana Bob

Met name het vertellen van verhalen is iets waar Jorrit op het moment mee bezig is. Zijn interesse in beeldverhalen en strips is hierbij bijzonder relevant, maar het vertellen van een verhaal in één beeld is net zo interessant. Mythologie, fabels en sprookjes zijn een schatkist voor gecondenseerde verhalen. Mits ze luguber genoeg zijn, natuurlijk.

Geen titel

Voor meer werk van Jorrit kan je terecht op zijn blog jorritkiel.blogspot.com. Voor contact, opmerkingen of vragen is hij te bereiken via jorritkiel@gmail.com.

Pagina uit Het IJsmeisje

 

Fich

Kunstenaarsprofiel: Els Baltjes

Els Baltjes (Venlo, 1959) is sinds januari 2005 gepassioneerd aan het fotograferen. In november 2008 studeerde ze af aan de opleiding Beroepsfotografie aan de School voor Fotografie in Breda. In 2009 startte zij haar eigen bedrijf EB-FotoArt.nl en werkt ze in opdracht of aan eigen projecten.

'Fotograferen, het is een passie, mijn passie. Het is een manier van kijken, ik kan niet om mij heen kijken zonder alles in een kader te zien. De wereld bestaat uit zoveel mooie dingen, groot en klein. Ik probeer zoveel mogelijk van deze schoonheid vast te leggen en te delen met eenieder die dat wil. En misschien, heel misschien dat daardoor ook andere mensen gaan zien hoe bijzonder het alledaagse om ons heen kan zijn. Je hoeft alleen maar je ogen te gebruiken.'

'Ook mensen hebben ieder zijn of haar eigen unieke schoonheid. Deze schoonheid probeer ik in portretten te vangen. Dit kan bij mij in de studio maar ook bij iemand thuis.'

'Gemiddeld een keer per jaar probeer ik een expositie te organiseren. Een heel bijzondere was de expositie over vrouwen met borstkanker in het Nijmeegse Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis. Met één van deze foto’s ben ik genomineerd voor de Pink Ribbon Award 2009. Dat was echt geweldig. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de vrouwen die ik heb mogen fotograferen. We zijn super trots op het eindresultaat. Momenteel hangen de foto’s in het hoofdgebouw HAN aan de kapittelweg op de eerste verdieping bij de opleiding verpleegkunde.'

'Naast het vastleggen van de wereld en de mensen om mij heen, geef ik vorm aan mijn gedachten, stemmingen en fantasie door foto’s te bewerken. Zo kan ik mijn eigen wereld creëren of gedachten omzetten in beeld. De middenpagina in ANS is daar een voorbeeld van. Het is een samengesteld beeld van vier foto’s, de zin uit de song Solitude (I sit in my chair, I’m filled with despair) is de aanleiding tot het maken van dit beeld. Ik hoop er een gevoel mee op te roepen.'

'De essentie van mijn fotografie is mensen laten zien hoe mooi en bijzonder de wereld om ons heen kan zijn en hopen dat ik met mijn beelden veel van hen weet te boeien.'

 

Jozien

Kunstenaarsprofiel: Anne Forest

Het behandelen van thema’s die draaien om contrasten, zoals mens en maatschappij, chaos en orde, resulteert in een beeldtaal waarin ik vertrouwde elementen als de klassieke portretkunst tegenover de verontrustende aanwezigheid van de personages in mijn portretten plaats. De inspiratie voor de figuren in mijn portretten put ik uit de gevoelens van onrust die ik ervaar wanneer ik mij in de openbare ruimte begeef. Hierdoor kan ik deze gevoelens, die ik in het dagelijks leven verborgen hou doormiddel van zelfbeheersing blootgeven. Ik ben dat figuur, en dus kan ik geen enkel werk simpelweg afdoen als portret zijnde, omdat het ook heel letterlijk een zelfportret is.

Middenpagina in de januari-ANS - Margareta

Wat maakt dat een portret een portret is? Herkenbaarheid van het gezicht is belangrijk en maakt dat, anders dan zoveel andere kunstvormen, de portretkunst vaak wordt gezien als een functioneel product. Ik poog met mijn portretten iets anders te tonen dan enkel de fysieke eigenschappen van de geportretteerden. Achter die eigenschappen gaat immers een geheime wereld schuil die nauwelijks gezien en ervaren wordt, waarin mensen voorbij taal, moraal, ethiek en status onthuld worden.

Green suit

Ik gebruik onder andere pasfoto’s van vreemden, Renaissance- en Barok-schilderijen en film stills als bronmateriaal. Hierin vind ik de gezichten waar de zelfbeheersing in te zien is waar ik mezelf in terug herken. Dit zijn de gezichten die ik wil ontmaskeren, waar ik de controle en waardigheid van af wil pellen. Als gevolg van de beschaving om ons heen zijn onze diepste impulsen onder de oppervlakte van ons bewustzijn teruggedrongen. We zijn van ze vervreemd geraakt omdat we worden geacht ons naar bepaalde regels te gedragen. Met deze vervreemding wil ik mijn kijker confronteren.

Michel

In het stadium waar ik mij nu in begeef zijn de gezichten van de meeste geportretteerden zwart. Dit omdat de gevoelswereld die ik wil tonen zo diep ligt weggestopt dat geen kleur daar kan komen. De ogen, lippen en soms tanden zijn prominent aanschouwbaar en maken dat het hier niet om isolatie maar om contact gaat. Deze vreemde, contactzoekende wezens steken af tegen de klassieke opmaak van het werk, waarin heldere kleuren en lijnvoering een grote rol spelen.

White self-portrait

Naast een recente ontwikkeling die geleid heeft tot enkele experimentele werken op hout is ongespannen doek mijn vaste drager. Deze doeken hang ik als wandkleden met spijkers of nietjes aan de muur, soms zelfs tot over de vloer. Scheve randen, plooien en kreukels maken deel uit van het beeld. Een stuk linnen of canvas behandelen als niets meer dan een stuk stof creeërt de vrijheid die ik nodig heb om tot mijn beelden te komen, omdat deze ingreep bijdraagt aan het breken met conventies en beperkingen die de portretkunst met zich meedraagt.

Unknown girl

Wat ooit begon met kleine, getekende zelfportretten die mij mijn donkerste kanten toonden, heeft bij mij een fascinatie naar de donkere kanten van iedereen ontketend. Mijn hang naar het naïeve in combinatie met het unheimliche is sterk aanwezig in de beslissingen die ik maak in mijn schilderijen, en dat speelt een grote rol in de uiteindelijke afbeeldingen. Mijn portretten draaien echter vooral om een ontmoeting. Een ontmoeting tussen bewustzijn en onderbewustzijn. Een ontmoeting tussen twee werelden. Een ontmoeting tussen mij en het openbaar.

Anne

Wil je meer werk van Anne Forest zien? Kijk dan op www.anneforest.nl

 

Fich