Kunstenaarsprofiel: Ruben de Bruijn

Ruben de Bruijn is geboren in 's Hertogenbosch en volgt de opleiding grafische en interactieve vormgeving aan het Sint Lucas. Hij maakt illustraties en tekent het liefst dingen die hij zelf leuk vindt. Zijn werk is strak, digitaal en kleurrijk. Hij maakt gebruik van veel verschillende kleuren omdat hij eigenlijk geen keuze kan maken voor een bepaalde kleur. Naast illustraties maakt hij ook filmpjes.

Middenpagina december 2011

Voor de middenpagina van het decembernummer tekende Ruben de Bruijn Jezus in de kribbe, Maria, Jozef, de drie wijzen en dieren. Ze bevinden zich allemaal op een andere planeet in het universum. Je kunt het zien als een parodie op de traditionele kerststal, maar je kunt de figuren ook uitknippen en in de kerstboom hangen.

Zutto

In zijn werk probeert hij iets te laten zien dat nog nooit eerder is bedacht, voor zover dat mogelijk is.

Planet

Zappa World

Wil je meer van zijn werk zien? Kijk hier of hier. Je kunt hem altijd mailen met vragen of opmerkingen, Ruben_db@live.nl.

 

Fich

Kunstenaarsprofiel: Superstoïcijn

Superstoïcijn maakt collages waarvan de betekenisloosheid je naar de keel grijpt. In zijn werk laat Superstoïcijn zich onder andere inspireren door het dierenrijk, gietijzeren meubels en de meest uiteenlopende angsten. Verder richt hij zijn pijlen vaak op diverse filosofen en tijdperken.

Middenpagina: Bewustzijn is een zwaktebod

In 2009 richtte Superstoïcijn samen met schrijver Fret het absurdistische tijdschrift Judas op. Voor dit tijdschrift is hij begonnen met het maken van collages. Door de jaren heen is het aantal collages flink gegroeid. Van de beste collages uit Judas maakte hij, gecombineerd met nieuw werk, zijn eerste beeldroman. Dit boek draagt de illustere titel Een dag niet gestorven, is een dag niet geleefd, en is sinds eind 2011 verkrijgbaar.

Een cover van Judas

Deze absurdistische collageroman vertelt ruwweg het verloop van de wereldgeschiedenis en de rol van de mens daarin: van de schepping in het eerste hoofdstuk tot de totstandkoming van een nieuwe wereldorde in het laatste. Daartussen worden de belangrijkste thema's van het menselijke bestaan behandeld: de zinloosheid van het bestaan en de angst, wreedheden en verveling die daarbij komen kijken. Dit alles gebeurt op absurde, humoristische en vaak vergezochte wijze: van tirades tegen klassieke architectuur, tot onnodig wrede onderzeebootkapiteins.

Een collage uit Een dag niet gestorven, is een dag niet geleefd

Voor meer informatie of voor het bestellen van het boek zie www.superstoicijn.nl en www.facebook.com/superstoicijn. Voor vragen en/of opmerkingen kunt u Superstoïcijn bereiken via superstoicijn@gmail.com.

Kijk hier voor de overige artikelen uit de november-ANS

 

Fich

Kunstenaarsprofiel: Indra Römgens en Sjors Talsma

Hoe vreemd is het dat je van de plekken waar je het meeste bent, de minste foto’s hebt? Dat de plaatsen waar je dagelijks bent alleen in je hoofd zijn vastgelegd? Dat is wat Indra Römgens (1986) zich afvroeg toen het einde van haar studie, en mogelijk ook haar tijd in Nijmegen, in zicht kwam. Ze besloot haar omgeving in beeld te brengen. Goede vriend en vrijetijdsdichter Sjors Talsma (1988) kreeg enkele foto’s onder ogen en kon deze vergezellen door mooie woorden. Zo ontstond Een beeld gedeeld, een foto- en dichtproject waar Indra en Sjors nu enkele maanden mee bezig zijn.

De werkwijze is eenvoudig maar effectief. Sjors ontvangt een foto in zijn mailbox en laat daarna zijn woorden het werk doen, of het mechaniek werkt andersom: Indra leest een gedicht van Sjors en maakt er een foto bij. Beide manieren blijken goed te werken. Indra: 'We vangen zo twee verschillende perspectieven in één beeld.' In eerste instantie zou dit project enkel voor eigen archief zijn. 'Maar,' zegt Sjors, 'er ontstonden beelden die niet alleen voor ons mooi zijn, maar waar anderen ook iets in herkenden. Op dat moment werd het voor ons de moeite waard om het aan meer mensen te gaan tonen.'

Middenpagina: Als de eerste druppels vallen

Het gedicht Als de eerste druppels vallen is ontstaan op het moment dat Sjors in een flinke hoosbui voor een stoplicht stond te wachten. Het kostte grote moeite om de woorden te onthouden. Sjors: 'Een gedicht ontstaat ineens: door een gebeurtenis, een aanblik of eenvoudigweg een vakje in je hoofd dat openspringt. Aangezien het zo hard regende dat pen en papier pakken geen zin zou hebben, heb ik de dichtregels in mijn hoofd als een mantra moeten herhalen, zodat ik ze niet zou vergeten.' Indra: 'Wat ik met name irritant vind als het regent, is een nat zadel. Dat gecombineerd met de meest troosteloze fietsenstalling in Nijmegen – die naast het station – leidde tot deze foto.'

Het fotograferen en dichten zijn hobby’s die Indra en Sjors naast hun studie hebben ontwikkeld. Indra heeft een goed oog voor het menselijke om haar heen, wat terugkomt in haar fotografie – ze houdt niet van vooropgezette of geplande foto’s. Daarbij heeft ze een voorkeur voor foto’s in zwart wit: 'Kleur leidt af van de essentie, terwijl ik niet meer in mijn beeld wil vangen dan nodig is. Een zwart-wit beeld komt aan als geheel. Dat is wat ik het mooiste vind.'

Groot avontuur

Sjors dicht al een tijdje, maar is verre van een klassieke dichter: 'Ik geloof er niet in dat poëzie ingewikkeld moet zijn, of door mysterie omgeven. Natuurlijk is techniek interessant, maar de mooiste gedichten raken je ineens, na één keer lezen. Hiervoor hoeft een gedicht niet ingewikkeld opgebouwd te zijn. Ik houd er niet van om poëzie eerst te moeten ontleden om pas daarna iets te gaan voelen. De soort kernachtige poëzie die ik maak past bovendien perfect bij de opsmukloze foto’s van Indra.'

Van een plek waar je vertrekt

Of ze wel eens discussies hebben over het gezamenlijke beeld? Vaak genoeg. Maar dat leidt vooral tot iets goeds. Sjors: 'Dat is ook wel het leuke van het project: je doet iets heel persoonlijks, maar moet tegelijkertijd samenwerken met iemand. Dat is los van het feit of er iets moois ontstaat, een leerzame ervaring.' Indra: 'Dat hij vaak iets heel anders dicht bij een foto dan ik in mijn hoofd had, maakt het juist verrassend leuk. Het boeiende aan ons project vind ik dat we samen een beeld maken wat we los van elkaar niet hadden bedacht.'

Een beeld gedeeld is een lopend project en er komen nog regelmatig nieuwe gedeelde beelden bij. Wil je hier meer van zien? Bezoek dan http://www.facebook.com/eenbeeldgedeeld. Heb je vragen of opmerkingen voor Indra en Sjors, stuur dan een mail naar eenbeeldgedeeld@gmail.com.

Kijk hier voor alle artikelen uit de oktober-ANS

 

Fich

Kunstenaarsprofiel: Nadine Reef

Gaan studeren is een moment waarin het ontdekken van je identiteit een belangrijke rol speelt, zeker tijdens de intro is het aftasten en zoeken naar waar wie je bent en waar je bij hoort spannend. De foto die Nadine Reef maakte voor de het introductienummer laat stereotype studenten zien, met een knipoog naar de kijker in de handelingen die de studenten uitvoeren. Deze lijken niet te kloppen bij de student in kwestie. Zijn ze misschien gepaster bij een van de andere studenten?


De middenpagina van de intro-ANS

Nadine Reef (1982) is fotografe/ontwerpster. Nadat zij in 2009 cum laude afstudeerde aan de Hogeschool voor de kunsten te Arnhem en genomineerd werd voor de grafische studentenprijs 2010 is zij vrijwel direct voor zichzelf begonnen. Zolang zij zich herinnert, heeft ze een sterke fascinatie gehad voor beeld en dingen creëren, hierdoor ontwikkelde haar ogen en handen zich naar eigen zeggen al op jonge leeftijd.


Manuela Kok

Naast de portretten en reportages die ze in opdracht maakt voor verschillende bladen doet ze ontwerpwerk voor allerlei bedrijven en organisaties. In haar vrije fotografische werk staat de vrouw en diens belevingswereld centraal. Realisme en verwondering zijn belangrijke elementen in het werk dat Reef maakt en geven het resultaat vaak een lading en een gelaagdheid die bijna tastbaar is.


Lightning Love

Wil je meer zien van haar vrije werk, portretten en grafisch ontwerp, of heb je een vraag? Bezoek www.nadinereef.nl of mail naar mail@nadinereef.nl.


Escalator Land

 

Fich

Kunstenaarsprofiel: Ilona Steensma

Voor de middenpagina van de mei-ANS maakte de kunstenaar Ilona Steensma een foto-afbeelding. In de ANS verscheen de foto met het volgende bijschrift:

'Er is genoeg. We hebben genoeg. Genoeg materiaal om mooie verhalen te vertellen. En die door te geven.'

Over het werk Mijn werk heeft geen vast vertrekpunt. Mensen, dieren, verhalen, voorwerpen, voedsel, alles kan me inspireren en uitdagen tot het creëren van nieuw beeld materiaal. Zo lang een beeld nog niet compleet is blijf ik er innerlijk aan bouwen. Ik leef er als het ware een klein tijdje binnen in en bouw en zoek daar in mijn eigen taal verder tot de uiteindelijke vorm ontstaat. Fotografie is het medium waarmee ik mijn beelden vastleg. Precies op het moment dat een beeld klopt, dat de foto staat, sta ik weer buiten en valt de deur terug in het slot.

Op het weblog van Ilona Steensma is meer werk van haar te raadplegen.

 

Martini

Kunstenaarsprofiel: Tzenko

Opleiding 1997-2001 Studeerde aan de kunstacademie AKI in Enschede, visuele communicatie- illustratie en grafisch ontwerp 1992-1995 Diverse opleidingen in beeldhouwen en tekenen aan de Rijksacademie in Sofia, Bulgarije

Uitleg van het kunstwerk op de middenpagina van ANS Voor de middenpagina heb ik voor een beeld uit mijn recente project gekozen, dat gebaseerd is op mijn persoonlijke gedachten en reflecties over de Dood. Het heet 'Grace, Peace and Innocence', naar de namen van de drie nertsen. Ik dacht dat een goed manier om de Dood te illustreren is door middel van de relatie tussen de Natuur en de Mensheid, of de vervreemding tussen Mensen en Natuur. Het beeld vertegenwoordigt het tegenovergestelde van die relatie. Het gaat over de gruwelijke feiten van de bontindustrie, het egoïsme van de mens en zelfs de klimaatverandering. Het meisje is overigens gewoon in slaap gevallen toen ze in het bos liep.

De middenpagina uit de april-ANS van 2011.

ps. Het werk 'Alpha and Omega' is ook een van de beelden uit dezelfde serie.

Alpha and Omega:

Over het werk (in het Engels!) My intention is to stimulate someone else's creativity, imagination and prophesising ability of revealing or the need to understand as well as the satisfaction out of it, so that by doing so they themselves complete the function of the visual work.

At first, I explore a problem of primal issue or matter, of great importance for me and my inner wandering. That will be, for example, chosen themes where the indifference plays the main role, as well as the act of treachery, alienation, despair, death, people vs. nature, consumerism or particular episodes from the human history that awaken controversial reflections. Then I charge the image with its subject by composing it out of the elements most characteristic for its nature. This will say populating the image with protagonists and elements taken from well known, common places as for example the fairy tales, the folklore or the animal world. Then I involve these protagonists further into relations and behaviours suitable for the subject and intertwine them into actions dictated by the roles they are supposed to play. I build the scenery by means of inviting and attracting the spectator to take on an observation quest. The image shall have an easy to approach-quality of the visualization, in other words, building the image by the use of familiar, close to our visual reality expression mechanisms. First then the spectator will be introduced to the essence of the visual work as bringing one before a confrontation with their own self. In other words, activate a search for translation of what is observed. I contemplate it as a process of stimulating ones individualism and personal imaginative ability.

Korte omschrijving van recent(e) project(en) Ik heb net de serie 'Axis of Evil' met gekleurd papier in een 'cut-out' stijl afgemaakt, waar de centrale rol wordt ingenomen door de Europese carnivoren. Deze serie was ook te zien op de Illustratietentoonstelling in Stockholm tussen 24 en 28 maart. Heb op het moment een retrospectieve solo-tentoonstelling op Ogilvy-Stockholm en ben onder andere genomineerd voor beste Zweedse illustratie in de categorie opdrachillustratie.

Klik hier voor alle artikelen van de ANS van april 2011.

 

Martini

Kunstenaarsprofiel: Jelmer Noordeman

Vooropleiding HBO Kunstacademie Willem de Kooning academie WDKA Rotterdam, richting Illustratie, 2010 afgestudeerd. MBO Hout en meubilerings college Amsterdam, richting meubelmaken, 2005 afgestudeerd. VBO Elektrotechniek Arnhem afgestudeerd 1999.

Interesses Ik heb een brede interesse in van alles. Wat deze dingen gemeen hebben, is dat ze altijd een bepaalde lading hebben: Ik houd van rauw, vreemd, het buitengewone en oprechtheid. Ook houd ik er van als iets niet perfect is. Iets dat bijvoorbeeld door mensenhanden gemaakt is, heeft - meestal - een hoop kleine imperfecties die het juist levendig maken. Slijtage heeft dat ook. Deze dingen trekken me aan op straat en komen terug in mijn interesse voor illustratie, kunst en muziek.

Middenpagina "Zoals atlas de wereld draagt, zo houdt deze meneer de tijd in stand."

De Illustratie gaat over tijd, iets waar ik de laatste tijd veel aan moet denken. Ik bedacht me hoe de tijd er uit zou zien.


De middenpagina van de februari-ANS van 2011

Recente projecten Pas heb ik de catalogus voor Ongekend Young Masters @ Auction ontworpen. Ongekend zet jonge talentvolle kunstenaars in de schijnwerpers. Gelijktijdig met ART Rotterdam is er een expositie met als afsluiter de veiling.

De catalogus moest dus jong zijn, vanwege de kunstenaars. Maar ook serieus zijn, vanwege de Kunst verzamelaars en kopers. Ik ben erg te vrede hoe ik deze elementen heb weten samen te smelten. Dit heb ik gedaan door speels met strakke vormen om te gaan. Op de voorkant is dat ook gelijk te zien. De intentie van de letters is stak maar zijn allemaal door mij met de hand getekend en ontworpen. Ook in het binnen werk zijn alle namen van de kunstenaars geschreven met een door mij ontworpen lettertype. Ik heb als steunkleur een felle blauw gebruikt die energiek is maar ook weer een beetje zakelijk is. Deze editie van Ongekend telt meer dan 45 kunstenaars.

Ook heb ik onlangs een aantal nieuwe Zeefdrukken gemaakt.

Deze twee zeefdrukken komen uit een serie waarbij ik me heb laten inspireren door speelgoed en designer toys, speelgoed voor volwassenen waar je eigenlijk alleen naar kijkt en niet mee speelt. Deze gedachte was de aanleiding te onderzoeken wat speelgoed nu eigenlijk is. Door speelgoed soms zelfs letterlijk te ontleden, onderzocht ik waar het speelgoed eindigt en de werkelijkheid begint.

X-box is afgeleid van de therm "Playstation effect", oorlogsvoering achter een beeldscherm.

Pyromat is een samenstelling van de twee woorden Pyromaan en Automaat.

Deze tekening met als naam Lading is gemaakt voor de uitnodiging van de gelijknamige expositie. We hadden de expositie zo genoemd omdat al het getoonde beeld enigzins beladen was en vaak ook een stapeling aan beelden. Tijdens het tekenen hadden we een youtube playlist van allerlei ergste stukjes uit de Hellraiser films op staan, om een beetje in de sfeer te komen.

Koen en ik werken vaker samen en waaruit een flinke serie zeefdrukken is ontstaan. Vandaar dat we al heel snel bedachten we dat deze tekening wederom uitgevoerd moest worden als zeefdruk. Tot nu toe maakten we een zeer klein aantal drukgangen, maar van deze een grotere oplage van 47 stuks gemaakt.

Klik hier voor alle artikelen van de ANS van februari 2011.

 

Martini