Literatuurtip januari

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Ook dit jaar laten medewerkers van Literair Productiehuis Wintertuin maandelijks op ANS-Online weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand zijn van Noor Schellens, programmamaker bij Wintertuin.

 

Erik

Literatuurtip december

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Medewerkers van Literair Productiehuis Wintertuin laten maandelijks op ANS-Online weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand zijn van Thijs Jacobs.

 

Erik

Literatuurtip november

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Medewerkers van Literair Productiehuis Wintertuin laten maandelijks op ANS-Online weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand zijn van Wintertuins secretaresse, steun en toeverlaat Karin Tuinder.

 

Erik

Literatuurtip oktober

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Ook dit jaar laten medewerkers van Literair Productiehuis Wintertuin maandelijks op ANS-Online weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand zijn van vormgever Jos Lenkens.

 

Erik

Literatuurtip september

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Ook dit jaar laten medewerkers van Literair Productiehuis Wintertuin maandelijks op ANS-Online weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand zijn van Marlijn Hoefnagel. Zij verzorgt de publiciteit bij Wintertuin, en promoot en coördineert daarnaast evenementen onder de naam Onderlijnd.

 

Erik

Literatuurtip april

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Vanaf heden zullen medewerkers van literair productiehuis Wintertuin maandelijks op ANS-Online laten weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand komen van Lisanne Boomkamp, programmamaker bij Wintertuin. Daarnaast is zij jurylid van de deze maand gehouden schrijfwedstrijd Write Now!.

Decamerone - Giovanni Boccaccio Vergeet Goede Tijden, Slechte Tijden en Jersey Shore en ga de Decamerone lezen. Dit Italiaanse werk verhaalt als een soap, maar dan verantwoord. Honderd verhalen over liefde, bedrog en verlangen waar Ludo Sanders nog een puntje aan kan zuigen. De setting: het is 1348, tien jongeren zijn tien dagen bij elkaar omdat zij de stad Florence zijn ontvlucht vanwege de pestepidemie. Om elkaar en zichzelf te vermaken vertelt ieder elke dag een verhaal. Over een monnik die buiten zijn boekje gaat, over een man die zijn vrouw betrapt op vreemdgaan met zijn beste vriend en wraak neemt, over een man die uit liefde zijn enige bezit offert... de verhalen zijn grappig, plat of juist aangrijpend. Laat je hierbij vooral niet weerhouden door het gegeven dat de bundel uit 1492 komt: de verhalen zijn tijdloos. Vervang de ridders, jonkvrouwen, gauwdieven en kooplieden door hedendaagse beroepen en je hebt gegarandeerd succes op feesten en partijen.

MAEB is een magazine – Martijn Brugman 'Beste Matthijs, ik schrijf je deze brief om je te vertellen over het ongelooflijke verhaal van mijn opa. Hij is de geknipte persoon voor DWDD. Ik ben groot fan van de show en de weergaloze manier waarop jij het presenteert. Als je je bedenkt dat ik dit seizoen pas één uitzending gemist heb. Dat kwam omdat mijn vriend P. de Bie mijn schoenen met montagekit aan het parket van Rinus had vastgelijmd. (P. heeft een vreemd gevoel voor humor. Desondanks is hij mijn beste vriend.)' Neen, ik geef niet de inbox van Matthijs van Nieuwkerk als tip. Bovenstaand citaat is afkomstig uit de nieuwste editie van MAEB is een magazine. Dit is het magazine van Martijn Brugman. Hij is naast Arnhemmer schrijver van korte verhalen die hij via zijn eigen magazine gratis verspreid. In de laatste editie vraagt Freddie via brieven aan Matthijs of zijn opa, een dementerende oorlogsheld, zijn verhaal in DWDD mag doen. Hilarisch, aandoenlijk, maar vooral steengoed geschreven.

Kaas – Willem Elsschot Ooit wilde ik een band oprichten die Kaas heette. Tot dat ik veertien was en in de bibliotheek van mijn middelbare school het boek met deze naam tegenkwam. Ik liet het in de kast staan: een verhaal uit 1933 over een kaashandelaar kon onmogelijk interessant zijn. Jaren later kwam ik het op een boekenmarkt tegen. Ik had inmiddels vernomen dat het één van de beste werken uit de Vlaamse literatuur was en besloot het te kopen. Een uitstekende beslissing. Kaas is een prachtige tragiek over een man die wil stijgen op de sociale ladder. Deze man heet Frans Laarmans, een kantoorklerk die zijn baan opzegt om zich op de kaashandel te richten. De manier waarop Elsschot schrijft is weergaloos: to the point, zonder enige opsmuk, sober zelfs maar buitengewoon humoristisch.

 

Fich

Literatuurtip maart

De beste roman aller tijden, het meest gedurfde essay van de laatste jaren en een poëtische geheimtip. Vanaf heden zullen medewerkers van literair productiehuis Wintertuin maandelijks op ANS-Online laten weten wat je echt niet mag missen. De literatuurtips van deze maand komen van Myrna Eppings, programmamaker bij Wintertuin. Daarnaast is zij mede-eigenaar van Tekstbureau de Loopvogel en boekenmeisje bij Selexyz en Studystore.

Dit keer een ietwat onconventioneel literair menu: we beginnen met een theoretisch voorgerecht van Susan Sontag, dat de zinnen prikkelt en (indien mogelijk) helpt ons open te stellen voor wat komen gaat; als hoofdgerecht een rare graphic novel van Randall C., zo vers en zo kort aangebakken dat de malse beelden opnieuw tot leven komen zodra zij je tong raken; tot slot een absurdistisch toetje van ongekend allooi, een selectie uit de korte verhalen van Woody Allen. Als dit menu de ingedutte, vastgeroeste lezer niet los weet te rukken uit zijn sleur en opnieuw leert proeven, weet ik het ook niet meer.

‘Against interpretation’ – Susan Sontag Dit essay, uit het gelijknamige boek van Susan Sontag, telt nog geen vijftien pagina’s. Het stamt uit 1964 en het gaat over de ontwikkeling van een manier van kunstconsumptie en evaluatie die meer emotioneel dan rationeel is. Een tekst die inmiddels veelvuldig expliciet en impliciet tegengesproken is, maar mijns inziens nu misschien wel meer dan ooit verdient om te worden heroverwogen. Wij leven in een tijd waarin het intellect het vrijwel altijd wint van, in Sontagswoorden, ‘energy and sensual capability’ en aangezien het belangrijk is om de taak van de criticus te evalueren aan de hand van de staat van het menselijk bewustzijn, aldus Sontag, wordt het hoog tijd om de beperking van de vastomlijnde definitie af te schudden en plaats te maken voor de directe ervaring, want dat is wat wij opnieuw moeten leren: het ondergaan van de dingen.

Slaapkoppen – Randall C. Dit stripboek van Randall C.is een perfect voorbeeld van een kunstwerk dat om een directe ervaring vraagt, zoals aangemoedigd door Sontag. De hoofdpersonages bewegen zich in dit stripboek door het schimmige midden tussen slapen en waken. Roland Barthes schreef naar aanleiding van Marcel Prousts beroemde episode met de Madeleine: ‘Slapen vormt de grondslag voor een andere logica, een logica van het schommelen, van het Vervloeien’. Het is deze logica die ook in Slaapkoppen overheersten die de lezer zachtjes wiegt op een stroom van gedachtenflarden en de ogen opent voor wat slechts met de ogen dicht gezien kan worden: ‘Grenzen zijn grapjes. Je hebt ze helemaal zelf gemaakt. Je denkt dat iets pas bestaat als je het gekooid hebt in een woordje. Hihi. Een gevangen vogel is geen vogel meer. Stop met vangen. […] Vergeet de grensjes. Het zijn rafels allemaal. (van de hele grote vod) Het is Gemakkelijk’, aldus Randall C.

De boze tijden waarin wij leven – Woody Allen Deze bundel met korte verhalen is een absurdistisch hoogstandje dat nogveel te vaak over het hoofd gezien wordt. Zoals met de meeste dingen die de moeite waard zijn, vind je het naar alle waarschijnlijkheid verschrikkelijk fantastisch of simpelweg verschrikkelijk. Goed absurdisme is mijns inziens een oncomfortabele jas die juist door zijn compromisloze aftandse karakter fantastisch zit. Doch, je moet accepteren dat zij jou draagt in plaats van jij haar. Dit gaat het beste wanneer de te accepteren jas op zijn minst jouw moedertaal spreekt. Het is daarom dat ik per hoge uitzondering aanraad deze bundel in het Nederlands tot je te nemen, in plaats van in de originele Engelstalige versie. Immers, hoe duidelijker de oorspronkelijke connotaties bij de gebezigde woorden, des te harder komen de opgeroepen mutaties binnen.

 

Jozien