Studenten met handicap ontevreden over voorlichting

Vera Crienen
RU scoort goed

Het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) heeft het jaarlijkse rapport 'Studeren met een handicap' uitgebracht. Hieruit blijkt dat studenten met een functiebeperking, zoals dyslexie, depressie of chronische ziektes, zich beter begrepen voelen door hun docenten. Aan de voorlichting over studeren met een handicap blijkt nog wel veel te verbeteren. 

Gebrekkige voorlichting, maar begripvolle docenten
Het rapport laat de oordelen van studenten met een functiebeperking zien over de manier waarop ze worden opgevangen, begeleid en gefaciliteerd door hun opleiding. Deze cijfers worden verzameld in het kader van de Nationale Studenten Enquête (NSE). Bachelorstudenten met een functiebeperking aan de Nederlandse universiteiten zijn maar matig tevreden over de manier waarop hun opleiding hen in staat stelt om te studeren. WO-studenten met een handicap in de masterfase zijn zelfs nog kritischer. De onvrede over de voorlichting vanuit de instelling of de eerste opvang (‘intake’) van studenten met een functiebeperking is het grootst. Studenten geven aan wel waardering te hebben voor de begripvolle houding van docenten. 

Radboud op de ranglijst
Wageningen University komt in het rapport als beste uit de bus bij zowel de bachelor- als de masterfase, met een 7 en een 6,9. Onderaan de ranglijsten staat de Universiteit van Amsterdam, met een 5,9 en een 5,6. Bij sommige instellingen is er wel een verschil tussen de tevredenheid van bachelor- en masterstudenten met een beperking. De Radboud Universiteit (RU) wordt door haar bachelorstudenten beoordeelt met een 6,6, net onder Wageningen. Door de masterstudenten wordt de RU beoordeelt met een 6,2, waardoor ze op deze ranglijst op de zesde plek eindigt.

Twee jaar geleden publiceerde ANS al een opinieartikel over onoverzichtelijke en onvolledige voorlichting voor RU-studenten met een beperking.