Eerstejaars slecht in Nederlands

Tom Plaum
Spelling en grammatica ondermaats

De hogere onderwijsinstellingen zijn ontevreden over het taalniveau van hun eerstejaarsstudenten. Dat blijkt uit een navraag bij hogescholen en universiteiten van het Algemeen Dagblad (AD).

Veel instellingen hebben een taaltoets ingevoerd voor de eerstejaarsstudenten. Deze taaltoets moet inzicht geven in de vaardigheden van de studenten in de Nederlandse taal. Bij sommige opleidingen aan de instellingen is het verplicht om voor de toets te slagen, zoals bij de opleidingen aan de Faculteit der Letteren en Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de RU. Bij andere studies wordt de taaltoets alleen gebruikt om het niveau van de studenten te bepalen en waar nodig het niveau op te krikken. 

Docenten aan universiteiten en hogescholen zien dat hun studenten aan de lopende band grammaticafouten maken en niet goed kunnen spellen. Daarnaast hebben ze moeite met het opbouwen van een tekst. Volgens de docenten zijn deze basisvaardigheden van de Nederlandse taal essentieel voor verder succes in de studie. Als het taalniveau niet op peil is, hebben de studenten moeite met het schrijven van scripties en essays, waardoor de kans op uitval van de studie groter wordt, menen de onderwijsinstellingen in het AD.

In de afgelopen editie van ANS werd in het openingsartikel al aandacht besteed aan het taalniveau van eerstejaarsstudenten van de RU. Dat de RU het gebrek aan taalvaardigheden erkent en zoekt naar oplossingen is een goede zaak, maar het probleem moet in het voortgezet onderwijs worden opgelost.