[Update] Censuur bij Omroep Gelderland

Jean Querelle
Zakcentje weggemoffeld

Een opmerkelijke actie van Omroep Gelderland: het medium berichtte op 14 februari over het besluit van verschillende gemeenten, waaronder Nijmegen, geen inzicht te geven in de neveninkomsten van hun burgemeester in het jaar 2015. Hierbij werd echter na 'correctie' een opvallende naam geschrapt uit het lijstje gemeenten.

Zoals terecht wordt opgemerkt door The Post Online, klopt de eerste zin van het artikel van Omroep Gelderland niet. Hieruit maakte The Post Online op dat er was gesleuteld aan het artikel, nadat het online kwam. Na grondiger onderzoek bleek dit inderdaad te kloppen. Normaal gezien is dit niet zo schokkend, maar het feit dat het bewerkte artikel als origineel wordt gepresenteerd, zorgt wel voor opgetrokken wenkbrauwen. De plots uit het originele stuk geschrapte gemeente is Zutphen. Toch wel toevallig dat de toenmalig D66-burgemeester Arnold Gerritsen juist bij Omroep Gelderland voorzitter is van de Raad van Toezicht. Tegenwoordig is Gerritsen waarnemend burgemeester van Aalten, maar het zou hem waarschijnlijk niet goed uitkomen als zijn bijbaantjes, en bijbehorende loonstrookjes, open en bloot op straat komen te liggen.

Sinds de recente aandacht voor belangverstrengelingen en de graaicultuur binnen de Belgische politiek zijn ook media in Nederland bezig de zakcentjes van politici in kaart te brengen. Zowel RTL Nieuws als De Groene Amsterdammer stuitten op de nodige weerstand bij de gemeenten Nijmegen, Barneveld en blijkbaar ook Zutphen. Tot nu toe is onduidelijk of Gerritsen zelf of Omroep Gelderland opdracht gaf voor aanpassing van het stukje. Feit is dat er mensen zijn bij het nieuwsmedium die graag willen verdoezelen dat een politicus belangen heeft bij berichtgeving over zijn nevendiensten. Onafhankelijke media zijn in tijden van 'alternative facts' en 'fake news' cruciaal om te voorkomen dat autoriteiten hun macht kunnen misbruiken. Een verklaring van Omroep Gelderland zou hier dus wel op zijn plaats zijn. Onder studenten leeft de graaicultuur veel minder. We hebben immers geen cent te makken.

Update: 17-02-2017, 18.00 uur
Omroep Gelderland heeft gereageerd op het nieuwsbericht dat het stuk over bijverdiende burgemeesters was gecensureerd. Volgens hoofdredacteur Marc Veeningen was de gemeente Zutphen geschrapt uit het artikel door een miscommunicatie. Omroep Gelderland zou zijn gecontacteerd door de gemeente Zutphen zelf. Een woordvoerder liet weten dat de gemeente informatie over nevendiensten van Gerritsen niet kon geven omdat ze niet over die gegevens beschikken. Dit had oorspronkelijk in het artikel moeten worden aangepast, maar door een miscommunicatie werd Zutphen dus uit de tekst gehaald. Van censuur is dus geen sprake, aldus Veeningen. Inmiddels is het nieuwsbericht van Omroep Gelderland aangepast. Ook bij het stuk van de The Post Online staat een update over de situatie, waarin de censuur van het lokale medium onderuit wordt gehaald.

 

Banner ANS 20170313 oz vragen