Democratie is een spelletje

Tom Plaum
Demos bedacht door drie docenten

Het is algemeen bekend dat er in de politiek en democratie veel spelletjes worden gespeeld. Drie docenten aan de RU vatten deze vanzelfsprekenheid in de letterlijkste zin van het woord op en hebben een democratiespel gemaakt: Demos.

Compromissen sluiten
De drie docenten, Wim de Jong, Stefan Schevelier en Evert van der Zweerde, zijn de bedenkers van het nieuwe democratiespel. Demos houdt in dat de deelnemers een rol krijgen toegewezen, zoals een hoogopgeleide bouwvakker, gepensioneerde of arme ondernemer. Samen bepaal je vanuit je rol hoe Nederland eruit komt te zien. Moet er bijvoorbeeld meer geld naar de culturele sector of juist naar defensie? Uiteindelijk moet je met alle aangewezen rollen tot compromissen komen om de voorgestelde problemen op te lossen. Door het spel te spelen krijgen de deelnemers een idee wat voor effect verschillende keuzes hebben binnen een democratie.

Spelletje voor iedereen
Het spel is geschikt voor alle leeftijden, maar is vooral ontwikkeld voor de studenten op het mbo. Volgens Schevelier hebben de mbo-studenten weinig tot geen hulpmiddelen om zich bewust te worden van democratische processen in Nederland. De ontwikkeling van het spel duurt al twee jaar, maar de timing van het uitbrengen van Demos kon niet beter. Op 15 maart volgend jaar mogen namelijk alle kiesgerechtige Nederlanders naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. 

Voor degene die nu gelijk naar de Bart Smit rennen om Demos te kopen, die moeten nog eventjes blijven zitten. Het spel zit nog in de prototype-fase, maar de bedenkers willen het spel daadwerkelijk op de markt brengen. Daarom hebben ze aan de RU een crowdfundingactie opgericht. De bedenkers willen graag 7500 euro ophalen, zodat uiteindelijk niet alleen maar de Haagse politici met de democratie mogen spelen.

Vorig jaar december schreef ANS een openingsartikel over de voor- en nadelen van crowdfunding aan de RU. Voor het artikel, klik hier.