Refter introduceert zelfscankassa's

Vincent Veerbeek
Betalen via touchscreen

Met een vol dienblad langs een kassamedewerker in de Refter sjokken, die je maaltijd aanslaat en je vervolgens een smakelijk eten wenst, binnenkort is het misschien wel verleden tijd. Sinds maandag is de kantine namelijk weer een technologisch snufje rijker: zelfscankassa's.

Afgelopen zomer was er al een pilot in Het Gerecht met zelfscankassa's, waar veel positieve reacties op kwamen. Naar aanleiding daarvan is besloten ook in de Refter te gaan werken met hetzelfde systeem, vertelt David Niessen, afdelingshoofd Retail en Catering van het Facilitair Bedrijf. 'Op dit moment zijn er twee zelfscankassa's in gebruik, maar er zijn mogelijkheden voor verdere uitbreiding. Afhankelijk van de drukte kunnen dan meer of minder onbemande kassa's ingezet worden.' Alle producten die in de Refter beschikbaar zijn, kunnen gewoon bij de zelfscankassa worden afgerekend. Producten zonder barcode, zoals warme maaltijden, moeten aangeklikt worden op een touchscreen.

Studenten hoeven in het nieuwe systeem niet langer hun collegekaart te tonen, maar kunnen met een simpele druk op de knop aangeven dat ze recht hebben op korting. Helemaal waterdicht is het nieuwe systeem dus niet en het is ook een stuk makkelijker om door te lopen zonder geld neer te tellen. 'Het komt inderdaad voor dat mensen vergeten om producten te scannen of fout aanslaan, maar het gaat dan vooral om vergissingen', legt Niessen uit. 'De pilot toont aan dat invoering van zelfscankassa's niet tot gevolg heeft dat mensen vaker dingen gratis meenemen.' Daarnaast zouden er volgens het afdelingshoofd medewerkers van de Refter rondlopen om te helpen bij de zelfscan. Ook controleren ze of iedereen daadwerkelijk voor zijn maaltijd betaalt. 

 

Reacties (0)

Op dit bericht is nog niet gereageerd.

Laat een bericht achter

  1. Reageer als gast
0 Characters
Bijlagen (0 / 3)
Deel jouw locatie