Home NieuwsRadboud Universiteit Moeilijk nieuwe kamer buitenlandse ‘verlengers’

Moeilijk nieuwe kamer buitenlandse ‘verlengers’

door Redactie

Nieuwe internationale studenten krijgen altijd een kamer toegewezen, maar moeten na een jaar die kamer uit. Het International Office (IO) zegt dat deze ‘verlengers’ zonder kamer altijd bij hen kunnen aankloppen, maar geen kamer voor iedere buitenlandse student te kunnen garanderen.

Slapen in een tentenkamp, op een hotelboot of op de bank bij je docent. Vanwege een kamertekort is dit in Groningen voor sommige internationale studenten bittere noodzaak. In Nijmegen is de situatie gelukkig beter geregeld. Alle 1.100 internationals kregen, mits ze zich op tijd hadden aangemeld, voor hun eerste jaar in Nijmegen een kamer toegewezen. Wanneer ze langer in Nederland wonen, moeten zij voor het tweede jaar zelf op zoek naar een kamer. Voor sommige internationale studenten blijkt dit moeilijk.

Honderd berichtjes
Malik* is een van de internationale studenten die nog geen nieuwe kamer gevonden heeft. Hij wil liever niet met zijn echte naam online omdat hij vreest dat dit zijn zoektocht naar een kamer negatief beïnvloedt. ‘Ik zit nu in het tweede jaar van mijn studie’, vertelt hij. ‘Eerst woonde in een SSH&-kamer, maar daar krijg je maar een contract voor een jaar, waardoor ik er in de zomer uit moest. Binnen de SSH& kan ik ook niet verhuizen, want de wachtlijsten zijn te lang.’

Op het moment woont Malik bij een vriend, maar daar wil hij zo snel mogelijk weg. ‘Eigenlijk benader ik iedereen die een kamer online zet. Ik heb meer dan honderd berichtjes gestuurd op Kamernet en Facebook, maar ik heb nog geen enkel antwoord terug gehad.’ Volgens Malik heeft dat te maken met de weigering van veel huizen om internationale studenten toe te laten. ‘Huizen hebben een voorkeur voor Nederlandse studenten. Voor internationale studenten is het ongelofelijk moeilijk om ergens binnen te komen.’

Schrijnende gevallen
Bij het IO zijn de problemen met sommige internationale studenten bekend, maar volgens de dienst kan iedere student die in een dergelijke situatie belandt bij hen aankloppen. ‘We willen natuurlijk dat iedere internationale student goed gehuisvest is’, zegt IO-hoofd Wessel Meijer. ‘We kunnen verlengers, zoals we ze noemen, alleen niet altijd helpen. Als tweedejaars internationale studenten zich bij ons aanmelden, komen ze onderaan de wachtlijst voor kamers voor internationals te staan, omdat we prioriteit geven aan degenen die net aankomen.’ Er is op dit moment sprake van een wachtlijst van zo’n twintig verlengers die nog geen kamer hebben.

Wel garandeert het IO ‘altijd te blijven zoeken’ voor internationale studenten zonder kamer. Meijer: ‘Verlengers die nog niks hebben en met de handen in het haar zitten, raad ik aan in ieder geval contact met ons op te nemen.’ De afgelopen week heeft de dienst nog vijftien kamers kunnen aanbieden aan verlengers die in de problemen zaten. ‘De bij ons toen bekende schrijnende gevallen hebben we zo allemaal kunnen helpen.’

Malik zegt anderhalve maand geleden bij het IO te hebben aangeklopt, maar daar nog niks van te hebben gehoord. ‘Ik heb toen een formulier ingevuld met mijn gegevens en mijn wensen voor een kamer. Daarna heb ik niks meer van ze gehoord.’ In zijn zoektocht naar een kamer heeft hij nu een nieuw plan. ‘Ik denk dat ik bij kamers langs ga wanneer ze online worden aangeboden. Misschien helpt het als ik mijn gezicht laat zijn, want ik heb weinig hoop dat ik via mijn berichtjes een kamer ga krijgen.’

*’Malik’ is een gefingeerde naam. Zijn echte naam is bij de reactie bekend.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen