Home Wetenschap AI-basiscursus voor meer bewustwording over kunstmatige intelligentie

AI-basiscursus voor meer bewustwording over kunstmatige intelligentie

door Redactie

Iedere Nederlander zou moeten weten wat Artificial Intelligence (AI) inhoudt, vindt tech-ondernemer Jim Stolze. Daarom zette hij met een team vrijwilligers de Nationale AI-cursus op. De cursus staat sinds eind december online en iedereen kan gratis deelnemen. Ook drie docenten van de RU werken eraan mee, namelijk Tom Heskes en Pim Haselager van de opleiding Artificial Intelligence en Roel Schutgens van Rechtsgeleerdheid. In acht tracks die in totaal zo’n vier à vijf uur in beslag nemen doet de deelnemer basiskennis op over kunstmatige intelligentie. Na afronding van de cursus krijgt de deelnemer een certificaat opgestuurd. Stolze: ‘Je moet het zo zien: Elektriciteit, het internet en de mobiele telefoon waren grote doorbraken, AI is daarvan de volgende.’

Next big thing
Het idee voor de Nationale AI-cursus ontstond toen Stolze in mei een column schreef over een soortgelijke cursus in Finland. ‘Na een aantal bezoeken aan Silicon Valley zag ik dat AI the next big thing zou worden’, vertelt Stolze. ‘Toen iemand me zei dat ze in Finland een gratis cursus aanbieden, schreef ik er een column over. Die was nog niet af of ik werd bedolven onder de e-mails en telefoontjes van mensen die vonden dat we dat in Nederland ook een gratis cursus moesten gaan maken.’ Het doel van de cursus is om zoveel mogelijk mensen in aanraking te brengen met kunstmatige intelligentie. ‘We moeten ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen kennis hebben van AI, zodat we goed richting kunnen geven aan de kanten waar het naartoe beweegt.’ Het team achter De Nationale AI-cursus bestaat dan ook uit vrijwilligers die uit overtuiging van het maatschappelijk belang aan de cursus werken.

De Nijmeegse hoogleraar Kunstmatige Intelligentie Tom Heskes is een van de experts die wordt geïnterviewd in de cursus. ‘Ik ontmoette Stolze op een avond in het koninklijk paleis over kunstmatige intelligentie, georganiseerd door de koning en de koningin’, licht Heskes toe. ‘Daar raakten we aan de praat en zodoende hebben we geregeld dat hij ook naar Nijmegen zou komen om een aantal interviews op te nemen over de cursus.’ In de cursus vertelt Heskes over machine learning en de mogelijke gevaren die daarbij komen kijken. ‘Dat gaat over hoe je computers dingen kunt laten leren uit data. ‘Het is hartstikke goed dat er zo’n cursus over kunstmatige intelligentie is, want er gaat veel onzin over rond, zoals mensen die denken dat robots de wereld gaan overnemen. Het is belangrijk dat mensen begrijpen wat het echt is, wat je er wel en niet mee kunt en wat de gevaren zijn.’

Toegankelijk voor iedereen
Stolze heeft de Nederlandse cursus bewust wat toegankelijker gemaakt dan het Finse origineel: ‘De Finse cursus was eigenlijk een soort eerstejaars bachelor computer science, je moet je behoorlijk door teksten heen ploegen. Niet iedereen heeft die aandachtsspanne, daarom hebben we er video’s en animaties aan toegevoegd.’ Heskes had toch graag iets meer inhoud gezien in de Nederlandse cursus. ‘Ik vind het mooi aan de Finse cursus dat je meer gedwongen wordt om te begrijpen wat er onder de motorkap gebeurt. De Nederlandse cursus blijft wat meer aan de oppervlakte.’ Stolze wil juist benadrukken dat de cursus vooral een instap is in de wereld van kunstmatige intelligentie. ‘Als mensen meer verdieping willen, is dat mogelijk door verder te klikken en dan krijg je meer informatie. Als je daarna nog meer wilt weten over deep learning of de ethiek achter AI, dan ga je daar een andere online cursus over volgen.’

Het team achter de Nationale AI-cursus ziet graag meer lessen over kunstmatige intelligentie op scholen. ‘Het is lastig om zoiets in het onderwijs te laten landen’, zegt Stolze. ‘Ik merk nu dat scholen zeggen dat ze dit leuk vinden en ons vragen of we niet een paar gastlessen kunnen komen geven. Tot nu toe zijn dat vooral basis- en mbo-scholen.’ Stolze is blij dat het niet alleen maar bedrijven en instellingen uit het hoger onderwijs zijn die positief reageren. ‘We hebben gezegd dat we 1% van de bevolking willen bereiken. Dan moet je je op een breed publiek richten, niet alleen op programmeurs en data scientists.’

Klik hier voor de Nederlandse cursus.

Laat een reactie achter

Gerelateerde artikelen