Presenteren moet je leren

Tijs Sikma

Dat wetenschappers vaak geen helden zijn in het geven van powerpointpresentaties, zal je waarschijnlijk niet verbazen.  Een promovenda aan de Universiteit van Wageningen schreef er een proefschrift over.

Wetenschappers die een presentatie geven, gebruiken te veel tekst en te weinig beeld op hun slides. Dat is een van de conclusies die Brigitte Hertz, promovenda aan de Universiteit van Wageningen, trekt bij haar proefschrift over het gebruik van powerpointpresentaties door wetenschappers. Sociaal wetenschappers lijken de presentaties het meest als spiekbriefje te gebruiken: zij hebben gemiddeld 55 woorden op een slide staan.

Hertz baseerde haar proefschrift op een enquête onder 174 wetenschappers, interviews met 24 wetenschappers en een uitgebreide analyse van vijftien wetenschappelijke presentaties. Vaak hebben wetenschappers volgens haar het idee dat een presentatie de retorische vaardigheden overbodig maakt, wat het overbrengen van de informatie niet ten goede komt.

Volgens Hertz zouden academici onderwijs moeten krijgen in effectief slide-ontwerp. Geheel toevallig heeft ze zelf een trainingsbureau voor wetenschappers, waar ze ook cursussen geeft over het gebruik van PowerPoint.

Misschien is een van de oorzaken van het slechte presenteren van wetenschappers ook dat het geven van onderwijs niet op eenzelfde manier wordt beloond als het doen van onderzoek?