Een beetje bewegen om langer te leven

Tom Plaum
Aldus onderzoek Radboudumc

Als je per dag een kwartier beweegt, verlaag je de kans op vroegtijdig overlijden. Dat blijkt uit een studie waar Thijs Eijsvogels, een onderzoeker van het Radboudumc, aan meewerkte.

Regelmatig een lichte inspanning leveren, zoals een stukje fietsen, kan het risico van het krijgen van bijvoorbeeld diabetes of een depressie verminderen. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen beveelt aan om elke dag 30 minuten te bewegen, maar het onderzoek van Eijsvogels laat zien dat ook minder bewegen per dag de kans op een vroeg overlijden verkleint. Hij haalt daarvoor een Amerikaans onderzoek aan, dat beweert dat je met slechts acht minuten hardlopen per dag de kans op vroegtijdig overlijden aan een hartziekte vermindert. Als je dagelijks meer sport dan een half uur is dat natuurlijk nog gezonder, maar de onderzoeker ontdekte dat na 100 minuten inspannen per dag de gezondheidswinst niet meer toeneemt. 

Met zijn studie wil Eijsvogels laten zien dat zelfs minimale inspanning op een dag al een positief effect heeft op je gezondheid. Een sportkaart bij het USC hoef je als student dus niet meer aan te schaffen, je dagelijkse fietstocht richting de campus is al voldoende beweging om langer te blijven leven.