Het App-appeal

Redactie

Geen gehannes meer met het opzoeken van informatie via verschillende onoverzichtelijke websites, maar alles vinden in een overzichtelijke app. De Radboud Universiteit kan met minimale moeite en kosten het studentenleven een stuk makkelijker maken. Waar blijft de RU-app?

Tekst: Bas van Woerkum
Illustratie: Carmen Groenefelt

De website van de Radboud Universiteit (RU) is onoverzichtelijk en bevat een enorme hoeveelheid informatie waarvan een groot deel irrelevant en moeilijk te vinden is. Zelfs nadat de site vorig jaar op de schop werd genomen, is de juiste pagina vinden een tijdrovende en frustrerende bezigheid.

RU appStudenten gebruiken daarnaast geen computer meer om snel iets op te zoeken, daarvoor hebben ze een smartphone. Uit cijfers van het CBS uit 2014 blijkt dat ruim 90 procent van de 18-tot 25-jarigen onderweg op het web surft, in plaats van thuis. Uit een onderzoek van SURFnet uit 2013 blijkt dat 54 procent van de Nederlandse WO-studenten minimaal één studiegerelateerde app heeft gedownload. Blackboard is daarbij de belangrijkste. De RU speelt hier echter niet op in: op een smartphone is de RUsite zowaar nog onhandiger dan op een vaste computer. 

Deze problemen kunnen makkelijk worden opgelost door een RU-app te maken. Alle functies overzichtelijk in een enkel menu en bereikbaar met een klik. De kosten van zo’n applicatie zijn een schijntje als je kijkt naar hoeveel je er voor terugkrijgt. De RU-app kan ervoor zorgen dat essentiële informatie snel toegankelijk is. Zes universiteiten in Nederland zagen al in wat een app kan toevoegen, waarom blijft de RU achter?

Het gebrek van de portal
Het belangrijkste voordeel van een app is natuurlijk dat alle essentiële diensten – het rooster, Blackboard en Osiris – in een centraal menu te vinden zijn. Volgens Caspar Safarlou, fractievoorzitter van de studentenpartij De Vrije Student en Funs Elbersen, fractievoorzitter van de studentenpartij AKKUraatd, bestaat daar de webportal al voor. ‘Door te investeren in het mobiel toegankelijk maken van diensten als Osiris en Blackboard, bereik je voor minder geld hetzelfde’, licht Elbersen toe. De directeur van het ICT-servicecentrum, Richard Rhemrev, deelt deze mening. Hij kondigde aan dat de portal op 10 juli ‘responsive’ zou worden, wat inhoudt dat de portal zich aanpast aan de gebruikte mobiele apparatuur. Tijdens de vorige USR-verkiezingen bouwde studentenpartij asap voor 150 euro de asapp, om te laten zien dat de RU wel een app nodig heeft. ‘Wij hebben tijdens de campagne veel mensen gesproken en daaruit blijkt dat studenten een app willen’, vertelt Twan van Erp, fractievoorzitter van asap.

Een mobiele portal schiet in elk geval tekort. Ten eerste biedt een app een snellere ervaring voor de ‘portal-diensten’, omdat je niet telkens het internet hoeft op te starten, het webadres in te typen en je gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen op het kleine schermpje van je telefoon. Even snel je rooster of mail checken is er nu niet bij. Daar komt nog bij dat een app sowieso vele malen sneller werkt, omdat alle grafische elementen al zijn gedownload. Veel functies van een app, zoals het rooster, kunnen bovendien offline worden gebruikt, waardoor je niet afhankelijk bent van de Wi-Fi-verbinding op de campus of een traag mobiel netwerk. De informatie en diensten die studenten en medewerkers nu al gebruiken, worden door een app dus sneller, overzichtelijker en eenvoudiger bereikbaar.

Alle diensten binnen handbereik
Een app kan naast de toegankelijkheid van de portaldiensten nog meer functies bieden. Denk aan een map van de campus, beschikbare computerwerkplekken, evaluaties van cursussen, de bibliotheekcatalogus en roosterwijzigingen. Deze informatie is op dit moment vreselijk moeilijk te vinden op een smartphone. Alle belangrijke informatie zou makkelijk bereikbaar moeten zijn in een centraal menu en niet onoverzichtelijk verspreid over tientallen webpagina’s. Bij een app kun je simpelweg in één menu alles zien en aanklikken wat je nodig hebt. Dit is veel overzichtelijker en makkelijker voor onderweg.

Meer functies zouden snel zijn te raadplegen op een app. Twijfel je over wat je gaat eten? Dan zou je het reftermenu op de app kunnen bekijken. Als je wilt gaan sporten, kun je gebruikmaken van het sportschema van het Radboud Sport Centrum. Als je ’s middags of ’s avonds nog niets te doen hebt, kun je het overzicht van Radboud Reflects activiteiten bekijken. Dit kan bovendien bijdragen aan meer leven op de campus dat de RU graag zo graag wil zien. Een app is een manier om de studenten meer bij de universiteit te betrekken.

Natuurlijk heeft een mobiele site ook voordelen, wat de reden kan zijn dat een app uitblijft: je hoeft niet voor Android, Apple en overige operating systems een aparte toepassing te bouwen. Ook wat betreft onderhoud hoef je dus slechts één site bij te houden. Hoewel de kosten hierdoor lager zijn, is een mobiele site slechts half werk omdat het de overzichtelijkheid mist die een app nuttig maakt.

Naast bovenstaande functies, biedt een app ook veel uitgebreidere functionaliteiten doordat deze een op zichzelf staand systeem is en daardoor niet afhankelijk is van de functies van het internet. Bij een plotselinge roosterwijziging krijg je een notificatie. Als er over een uur een activiteit op de campus begint, kun je daar bericht van krijgen. Door middel van pushberichten – een kort bericht dat op het scherm van de smartphone verschijnt – kan de universiteit de studenten ook op de hoogte houden van belangrijk nieuws en mededelingen. De communicatie tussen de universiteit en de studenten wordt op die manier veel beter. Ook de GPS-functie van telefoons zou kunnen worden gebruikt voor bijvoorbeeld een campusmap.

Makkelijk en goedkoopLeidenApp
Tegen het bouwen van een app worden vaak de kosten als argument aangevoerd. Zo vertelt Safarlou dat zijn partij sceptisch is ten opzichte van een app vanwege de opstartkosten: ‘Als wij moeten kiezen tussen een app en kwalitatief goed onderwijs, gaan wij voor het onderwijs.’ Dit klinkt aannemelijk, maar in vergelijking met de miljoenen euro’s die RU binnenkrijgt aan collegegeld is het bedrag miniem. Op de Universiteit Leiden (UL) zijn ze voor jaarlijks 50 duizend euro klaar, vertelt Eric van Hooff, medewerker Functioneel Beheer aan de UL. ‘Wij maken gebruik van een ‘kant-en-klare paraplu-app’ van de firma Blackboard, ‘In de app kun je alles wat je wilt onderbrengen en zelf de indeling maken. De firma zorgt daarnaast voor de technische support, waardoor er geen extra tijd of geld gemoeid is met onderhoud.

TilburgappDe Universiteit van Tilburg (UvT) zette twee jaar geleden ook een app op, nadat daar vraag naar was vanuit de studentenoverlegorganen. Corno Vromans, IT-manager van de UvT, legt uit hoe zij dit hebben gedaan: ‘Wij integreren geen volledige systemen in de app, maar halen informatie uit een soort verzamelbak van data. Die data gebruiken we voor diverse toepassingen.’ Door deze methode hoef je geen extra geld te betalen voor licenties van de geïntegreerde systemen. ‘De initiële kosten waren ongeveer 60 duizend euro. Het onderhoud is afhankelijk van de wijzigingen die je wilt doen aan de app, maar beslaat gemiddeld een of twee dagen per week.’ Zo moeilijk en duur hoeft het dus niet te zijn. De RU zou deze genoemde applicaties als voorbeeld of uitgangspunt kunnen nemen. 

Belangrijke informatie voor studenten, zoals roosterwijzigingen, e-mail, cijfers en overige functies wordt met een app toegankelijk en overzichtelijk gemaakt. Deze kan studenten sneller en beter de hoogte stellen van activiteiten en faciliteiten op de RU. Studenten en medewerkers maken de hele dag gebruik van allerlei diensten van de RU en met een app kunnen zij deze veel makkelijker raadplegen. De kosten zijn absoluut verwaarloosbaar als je kijkt naar wat de app op lange termijn oplevert.