Rechte Raap: asap en AKKU en het Vuige Verkeer

Redactie
LEVENSGEVAARLIJK!

Rick Sanders praat er niet omheen. In zijn columns schrijft hij over de actualiteit, de universiteit en het studentikoze. Recht voor zijn raap, met een knipoog en soms wat sarcasme.

Zoals menig medestudent cross ik met mijn antieke damesfiets onbedachtzaam over de campus. Zelfs wanneer je wel bedachtzaam zou fietsen, blijft zo’n fietstochtje linke soep. Linke soep? Neen, het is LEVENSGEVAARLIJK! Scheurende auto’s, monstermotoren, brommertuig, Tokyo Drift, Blik op de Weg en Wegmisbruikers! Met gevaar voor eigen leven reis je van Spinoza naar Linnaeus. Ieder moment op de Erasmuslaan of Heyendaalseweg kan je dood betekenen.

Ik kreeg dan ook meer vertrouwen in het overleven van mijn studententijd toen ik las dat de politieke tijgers van asap een notitie verkeersveiligheid hadden ingediend bij de gemeente. Blijkbaar is verkeersveiligheid rondom de uni al meer dan een decennium een probleem. asap zou het wel tof vinden als de verkeerssituatie rondom de campus een stuk veiliger wordt. Tja, daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Wanneer de fietsers niet worden lastiggevallen door de Schumachers van deze wereld, wordt de campus inderdaad een stuk veiliger.

Ik ben benieuwd welke plannen asap heeft bekokstoofd om de gemeente te overtuigen. Ik lees over zaken zoals vluchtheuvels, eenrichtingswegen en een dubbel gelaagde rotonde op de Erasmuslaan. Een dubbel gelaagde rotonde? De fietspaden op een lager niveau en de auto’s op een hoger niveau? Dat klinkt als een droom die uitkomt! De schets van de rotonde, bijgevoegd in de notitie, was ook zeer deskundig en precies.

Hoe pragmatisch, asap. Zullen we ook gelijk een monorail bouwen op de campus en een zeppelinverbinding instellen tussen de HAN en de RU? asap-fractielid Van Luik zei het ook al: ’we hebben nog niet gekeken naar de praktische kant van de ideeën.’ Daarentegen zeggen ze in de notitie dat zij in de discussie serieus genomen willen worden. Misschien is het dan ook een strak plan om in zo’n geval met serieuze ideeën te komen.

In de online reactiepanelen van dit blad klopte iemand van aartsrivaal AKKU zich al op de borst: zij hadden in 2012 namelijk wél praktische oplossingen gezocht. Dat heeft blijkbaar veel opgeleverd, want vier jaar na dato is de situatie nog steeds verre van ideaal. GroenLinks deed afgelopen januari ook een duit in het zakje, door een ‘16-puntenplan voor de fiets’ te presenteren. Volgens dit plan zou alles op de schop moeten en zal dit tientallen miljoenen gaan kosten. Blijkbaar wordt het college van burgemeester en wethouders niet zo enthousiast van dit plan (met bijbehorende uitgaven), dus dit zal geheid een stille dood sterven.

Het is altijd goed om te horen dat een studentenpartij dit verkeersprobleem wil oplossen. Ik juich goede ideeën altijd toe. Maar wanneer ik een onpraktische oplossing wil, reis ik voortaan wel in een tank naar de uni. Dan reis ik namelijk ook veilig.