'De mens wil bedrogen worden'

Redactie

Illusionist Hans Klok trekt door het land met zijn nieuwste show House of Horror. De truc der trucs heeft Klok nog niet bedacht, maar de optredens met zijn wapperende blonde haren en krachtige armbewegingen zijn niet meer weg te denken uit de goochelarij. ‘Het is leuk dat ik een begrip ben geworden.’

Tekst: Noor de Kort
Foto's: Andy Doornhein

Dit artikel verscheen eerder in de derde editie van ANS

Op de klok staan nog maar drie uren tot de aanvang van de show House of Horror in het MartiniPlaza te Groningen. Illusionist Hans Klok heeft echter last van een beginnende slijmbeursontsteking in zijn schouder. Omdat de voorstelling veel fysieke kracht vergt, moet hij eerst goed worden gemasseerd. Terwijl Klok in de kleedkamer onder handen wordt genomen door zijn fysiotherapeut, komen de assistentes en acrobaten een bord eten halen bij kok Matthew. ‘Ik hou het hierbij, anders pas ik zometeen niet meer in de doos’, grapt assistente Chantalle, waarna ze de helft van haar maaltijd laat inpakken voor na het optreden. Even later komt ook Klok de kantine binnengewan- deld, terwijl zijn hond Baco om hem heen dartelt.

Illusionist Klok, ook wel de ‘Fastest magician in the world’ genoemd, begon zijn carrière in 1990 met de winst van de Grand Prix van Nederland, de belangrijkste prijs binnen de goochelarij. Sindsdien toont de goochelaar zijn toverkunsten in theaters over de hele wereld. Hij wist het zelfs te schoppen tot in Las Vegas, waar hij optrad met Pamela Anderson als assistente.

Op dit moment trekt hij langs de Nederlandse theaters met House of Horror, waarmee hij 24 en 25 november ook in Stadsschouwburg in Nijmegen te zien zal zijn. Met Baco naast zich op een stoel vertelt Klok hoe de digitale wereld de goochelkunst beïnvloedt, over de romantiek van het vak en over zijn sterke en minder sterke kanten als illusionist.

Hans Klok House of Horror Dracula 2 foto Andy Doornhein

Half acrobaat, half stuntman
‘Tegenwoordig ben je als illusionist half acrobaat, half stuntman’, begint Klok stellig. Pijntjes en blessures, zoals de slijmbeursontsteking waar de blonde illusionist mee te kampen heeft, zijn dus te verwachten. Zeker zijn nieuwste show is fysiek erg intensief, vertelt hij. ‘Ik zit in een vervloekt huis en word de hele avond opgehangen, in stukken gescheurd en onthoofd; allemaal narigheid. Vaak zijn mijn assistentes het lijdend voorwerp, maar dit keer ben ik zelf steeds de sjaak.’ Om fit te blijven, sport Klok veel met zijn personal trainer. ‘Ik heb er niet altijd zin in. Eigenlijk zou ik vandaag gaan sporten, maar ik heb alleen nieuwe sportschoenen gekocht’, bekent hij lachend.

'Soms zou ik wel eens willen vertellen hoe een truc werkt.'

De fysiek zware kant van het vak in combinatie met de goochelkunst maakt illusionisme volgens Klok erg moeilijk. Deze combinatie zorgt ervoor dat maar weinig illusionisten echt goed zijn. ‘De weg naar de top is lang, want je moet veel goocheltrucs kennen en ook nog kunnen performen.’ Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad is het beroep goochelaar in het verleden ondergewaardeerd geweest. Volgens Klok komt dit doordat het publiek vaak weinig snapt van wat er zich afspeelt op het toneel; de kijker weet daardoor niet dat het voor een goochelaar hard werken is om iets uit zijn hoge hoed te toveren.

‘Soms zou ik wel eens willen vertellen hoe een truc werkt’, lacht Klok. Nu er op YouTube meer filmpjes verschijnen waarin trucs worden verklaard, ziet hij de waardering toenemen. ‘Steeds meer mensen komen naar mijn shows. Ze kunnen zich beter voorstellen dat het vak echt moeilijk is en gaan het meer als een sport bekijken. Ze zien de schoonheid van de uitvoering en begrijpen dat je elke dag uren moet trainen om een truc goed te kunnen uitvoeren.’

Hans Klok House of Horror Seance Hans Klok Jordan McKnight foto Andy DoornheinEens een raadsel, altijd een raadsel
Aan de andere kant is het essentieel dat het publiek niet té veel begrijpt van de goochelkunst. Dat zou afbreuk doen aan de romantiek van het vak. ‘Mensen weten nu meer dan vroeger, maar nog steeds niet veel’, nuanceert Klok. ‘Ik denk dat ik nog altijd heel veel mensen verbaas tijdens mijn show. Juist in een tijd als deze waarin iedereen door het internet van alles op de hoogte is, kun je bij Hans Klok nog echt wegdro- men en denken: “Die man kan gewoon toveren”’, stelt Klok, die regelmatig in de derde persoon over zichzelf praat. Hij vervolgt dat mensen het leuk vinden om te zien dat iemand in de lucht zweeft of dat er voorwerpen door de zaal vliegen. ‘De mens wil bedrogen worden.’

Klok doet er alles aan om ervoor te zorgen dat zijn illusies een raadsel blijven voor de kijker. ‘Alle medewerkers hebben in een contract verklaard dat ze hun leven lang niet zullen praten over de geheimen in de shows.’ Zelfs de crew weet vaak niet precies hoe een truc werkt, vervolgt hij. ‘Ik gebruik in deze show een illusie van Hans Moretti. Op een tafeltje staat een kartonnen doosje waar ik maar net in pas. Die doos wordt dichtgemaakt en daarna mag het publiek er zwaarden doorheen steken. Alleen degenen die de zwaarden aangeven, Zarina en Nathalie, mijn assistent Ton en ik weten hoe de truc werkt. De rest van de crew heeft geen idee en dat houden we ook zo.’ Dit leidt binnen de productie tot veel speculatie. ‘Iedereen vraagt zich af: “Hoe kan hij nog in de doos zitten?” Ze gaan dan puzzelen, maar ik zeg niets’, grijnst Klok.

'Ik denk dat ik vooral een sterke performer ben.'

Beter goed gejat
De truc met zwaarden van Moretti is een van de vele trucs die Klok in zijn carrière heeft overgekocht van andere illusionis- ten. ‘Toen ik twaalf was, heb ik de truc van Moretti voor het eerst gezien. Hij wilde het geheim nooit aan mij verkopen. Een jaar geleden heeft zijn zoon – Moretti leeft al lang niet meer – het toch aan mij verkocht. Dat was wel een enorme deal; je kunt een huis kopen voor zo’n bedrag.’

Zelf is Klok niet erg goed in het bedenken van trucs, maar hij zegt dit niet heel erg te vinden. ‘De legendarische goochelaar Fred Kaps zei altijd: “Ik heb geen truc zelf bedacht, maar ik doe alle trucs beter dan wie dan ook”. Dat klinkt arrogant, maar bij mij is dat denk ik ook het geval. Soms zie ik andere illusionisten trucs doen die ook in mijn repertoire zitten. Hans Klok House of Horror Finale foto Andy DoornheinIk vind meestal dat mijn assistentes en ik ze beter uitvoeren. Wij letten heel erg op details, waaronder de muziek.’ Klok vervolgt dat het bedenken en uitvoeren van de trucs twee totaal verschillende zaken zijn. De echte ontwerpers komen vaak niet goed uit de verf op de bühne, vindt hij. ‘Zo heeft ieder zijn vak. Jim Steinmeyer is een fantastische bedenker van trucs. Hij heeft veel voor mij en David Copperfield bedacht. Je moet hem alleen niet op het toneel zien; dat is echt een ramp, die man.’ Lachend verbetert Klok zichzelf: ‘Een ramp, dat valt ook wel weer mee, maar het is ook niet: “Wauw, daar ga ik de hele avond naar zitten kijken.” Hij is een echte professor.’

‘Ik denk dat ik vooral een sterke performer ben’, stelt Klok. Zijn wapperende blonde haren en krachtige armbewegingen hebben hem tot een merk gemaakt. ‘Mensen doen Hans Klok vaak na. Op YouTube zie je mensen met wapperende haren voor een windmachine staan en op de dansacademie zeggen ze tegen de dansers als zij hun armen niet sterk genoeg houden: “Denk aan Hans Klok!”’ Ietwat trots beweegt hij zijn armen krachtig opzij. ‘Het is leuk dat ik een begrip ben geworden.’