Tourist LeMC: 'Als we zo doorgaan, gaat het fucked up zijn.'

Bas van Woerkum

De Antwerpse hiphopartiest Tourist LeMC heeft met zijn opvallende hiphop al grote bekendheid verworven in België. Afgelopen zaterdag stond hij in Doornroosje voor het Wintertuinfestival en droeg hij zijn maatschappijkritische teksten voor. ANS ondervroeg hem over engagement in de muziek.

Tekst: Bas van Woerkum
Foto’s: Melis Ulubas

TouristLemcZittendRustig pingelend op een gitaar bereidt Tourist LeMC, echte naam Johannes Faes, zich voor op zijn optreden. Faes had een typische jongensdroom: van jongs af aan wilde hij al op de planken staan, waarna hij is begonnen met het maken van muziek. ‘Hiphop was nou eenmaal het genre waarmee ik ben opgegroeid’, vertelt hij. ‘Die muziek kreeg ik van mijn grote broers en van de buurt waarin ik opgroeide.’
Faes heeft altijd gewerkt als hulpverlener. ‘Ik had de muziek een beetje daarnaast. De laatste jaren is dat omgedraaid.’ Zijn baan en zijn muzikale werk sluiten duidelijk op elkaar aan. Faes wil mensen helpen en een boodschap meegeven. ‘Ik heb ook een nummer dat hulpverlener heet’, lacht hij.
In zijn muziek heeft hij er bewust voor gekozen die boodschap in zijn eigen ‘taal’ over te brengen. Hoewel hij niet in het echte dialect van Antwerpen rapt, dat nog een tikkeltje moeilijker te verstaan is voor Nederlanders, is de keuze voor het Antwerps bewust: ‘Ik heb er voor gekozen om me in mijn eigen taal uit te drukken omdat dat het meest authentiek is.’ 

Moet muziek maatschappijkritisch zijn?
‘Dat hoeft niet per se, maar er zijn muzikanten die zich willen engageren. Ik ben er daar een van. Dat doe ik door bezig te zijn met de actualiteit. Ik schrijf graag over recente gebeurtenissen omdat die mij enorm raken. Dat zijn dingen die in mij zitten, dus schrijf ik erover. Mijn nummer Miljonaire gaat over hoe we alles eigenlijk negeren. We klagen over de politiek en over de economie, terwijl we veel zelf in de hand hebben.’

Op welke manier wil je dat overbrengen?TouristLemcBewegend
‘Ik ben geen held op het witte paard. De boodschap die ik wil overbrengen, heb ik niet uitgevonden. Michael Jackson zei het al: look at the man in the mirror: Als je iets wilt veranderen, verzin dan zelf iets. Die boodschap breng ik op mijn eigen manier over. Mensen zien de splinter vaak wel in andermans oog, maar niet de balk in het eigen.’

Kun je daar een voorbeeld van geven?
‘Een heel actueel voorbeeld is dat mensen klagen dat de klimaattop in Parijs niets doet, maar het zijn juist de mensen zelf die veel in de hand hebben. Kijk alleen maar naar de vlees- en visconsumptie: als we stoppen met het eten van vlees en vis, verminderen we de uitstoot van CO2 al enorm. Dat doen we alleen niet, want iedereen wil graag een steak of een visje op vrijdag.’

Roep je mensen dan ook op om vegetarisch te worden?
‘In Miljonaire zeg ik: “zeg niet dat het aan mijn auto ligt, kijk liever eerst naar de industrie. Vraag mij niet af te blijven van vlees en vis, geef die geitenwollen sokken maar aan de vegetariër.”’ Ik doe er een beetje lacherig over, terwijl ik zelf vegetariër ben. Met dat liedje wil ik laten zien dat je het heft in eigen handen hebt.’

Wil je de luisteraars op die manier ook aanzetten tot handelen?
‘Op een bepaalde manier wel, maar niet vanuit het idee dat ik de wereld wil verbeteren. Mijn belang is eigenlijk puur egocentrisch. Ik weet dat wanneer alles zo verder gaat en de aarde op blijft warmen dat het fucked up gaat zijn. Ik wil blijven leven met de mensen met wie ik nu leef dus ik denk: fuck, het moet veranderen. Ik hoop de discussie te openen en muziek is nou eenmaal een goede vorm om mensen te bereiken.’

Kun je daar een concreet voorbeeld van noemen?
‘Ik krijg veel feedback van de mensen die naar mijn muziek luisteren en ik neem ook de tijd om daar naar te luisteren. Een extreem verhaal gaat over een skinhead, een enorme racist. Dankzij mijn muziek en mijn teksten is hij helemaal geswitcht van visie.’

Geloof je dat muziek meer hoop kan bieden dat bijvoorbeeld de politiek?
‘Ik denk dat het allemaal samenhangt. De politiek heeft een grote rol in het creëren van bepaalde klimaten. Nu heeft zij een angstig klimaat gecreëerd. Ook ieder individu heeft een belangrijke rol om het idee van hoop in de realiteit te houden, ook als diegene ziet dat het allemaal niet goed gaat. Het vuur brandt nog steeds en dat moeten we verspreiden en warm houden.’