Democratie, zo moeilijk niet

Pim ten Broeke
Nijmeegse burgertop in maart

Op 5 maart zal in Nijmegen voor de eerste keer de G1000 plaatsvinden. Tijdens deze burgertop zullen, als alles volgens plan verloopt, duizend burgers in de Jan Massinkhal met elkaar in dialoog gaan en praten over wat zij belangrijk vinden voor de stad Nijmegen. ANS ging democratisch de dialoog aan met de woordvoerder van de organisatie.

Tekst en foto’s: Pim ten Broeke

Bij de G1000 moet een zo divers mogelijke groep van in totaal duizend burgers in de Jan Massinkhal met elkaar gaan praten. Aan het einde van de dag moeten hier tien voorstellen uitkomen, die zullen worden uitgevoerd door burgers met de hulp van de gemeente, welzijnsorganisaties of woningcorporaties. In januari is de organisatie van de G1000 daarom begonnen om naar 10 duizend willekeurige adressen in Nijmegen brieven te sturen met een uitnodiging voor de burgertop.
Heeft de oudste stad van Nederland meer directe democratie nodig en hoe gaat de organisatie mensen weten te porren voor deze democratische fuif? ANS sprak met Peter de Jong, woordvoerder van de G1000 Nijmegen: ‘het wordt nog een flinke uitdaging om uiteindelijk duizend belangstellenden bij elkaar te krijgen.’

Peter de JongWaar komt het idee van de G1000 vandaan?
‘Het idee van de G1000 is ontstaan in België, na de oneindig langslepende kabinetsformatie in dat land. Daar werd met burgers gesproken over een betere democratie in België. Het probleem van lange kabinetsformaties hebben wij in Nederland niet, dus de aanleiding is niet hetzelfde. De G1000 is hier een goed instrument om andere problemen op te lossen. Veel burgers zitten namelijk met problemen, maar ze weten vaak niet de weg naar de politieke arena te vinden en hebben daardoor het gevoel dat ze machteloos staan tegenover de politiek. Dit zie je bijvoorbeeld met situatie rond de asielzoekerscentra. Daar reageren mensen zo heftig omdat hun mening door de politiek niet gehoord wordt. 

'De G1000 gaat om empowerment, dat je burgers bekrachtigt in de positie die ze hebben in het politiek systeem. Door mensen een stem te geven, creëer je positieve energie en neem je onvrede weg. Het “democratische experiment” heeft eerder plaatsgevonden in onder andere Amsterdam, Amersfoort en Groningen.’

Heeft de G1000 ook iets voor studenten te bieden?
‘Zeker. De brieven zijn verstuurd naar bewoners van Nijmegen vanaf zestien jaar, dus er zijn ook studenten uitgenodigd om mee te praten. Zij kunnen op de dag van de G1000 ook initiatieven inbrengen, waarover dan wordt gestemd. Ik werk in een kroeg en daar vergaderde een tijdje terug toevallig de organisatie Kamerbreed Nijmegen. Kamerbreed is een groep senioren die last had van studentenwoningen in de buurt, omdat studenten veel afval aan de straat zetten voor geluidsoverlast zorgden. De groep probeerde deze problemen op te lossen via de gemeente. Studenten wisten echter niet dat deze problemen bestonden en de ouderen hadden er ook niet over gepraat met de studenten. Door middel van de burgertop kunnen zulke groepen elkaar leren kennen en met elkaar in gesprek gaan.

Hoe verlopen de voorbereidingen?
‘Tot nu toe hebben we ruim driehonderd aanmeldingen, dus dat gaat de goede kant op. Het wordt nog wel een flinke uitdaging om er uiteindelijk duizend bij elkaar te krijgen. Via social media bereik je een bepaalde groep, maar we hebben moeite om mensen in de volkswijken van Nijmegen te bereiken. Veel van hen houden zich namelijk bewust ver weg van alles wat met politiek te maken heeft. Op Facebook werd dan ook negatief gereageerd toen we aankondigden dat minister Plasterk aanwezig is op 5 maart bij de G1000 in Nijmegen. Dat is jammer, want ik hoop dat we ook die mensen kunnen bereiken. Ik heb echter niet de illusie dat ik iedereen die een brief ontvangen heeft, ga bereiken.’

g1000 poster

Gaat het jullie lukken om een representatieve groep samen te stellen voor de G1000?
‘Ik denk dat een representatieve selectie van Nijmegen die we nastreven, in ieder geval in de eerste editie niet mogelijk is. Om iedereen te bereiken hebben we veel meer mankracht en voorbereiding nodig. We streven er natuurlijk wel naar. Om ook “het oude vrouwtje in Lindenholt” te bereiken hangen we posters op, flyeren we en plaatsen we artikelen in wijkbladen. Ik heb van politicoloog Kristof Jacobs daarnaast tips gekregen hoe ik mensen beter kan bereiken via social media. Hij vertelde bijvoorbeeld dat mensen het leuk vinden om dierenplaatjes te zien. Misschien ga ik binnenkort dus wel een plaatje van een hond of een kattenfilmpje namens de G1000 sturen.’