ANSadvo 570x135

Van BMW naar Carré

Redactie

Drie singles, een Edison-nominatie en een uitverkocht Carré: het gaat hard met HAEVN. Sinds 2013 zijn Jorrit Kleijnen en Marijn van der Meer bij elkaar en nu al hebben ze naam gemaakt in de muziekwereld. De mannen voelen de druk om met een album te komen, maar dat laat nog even op zich wachten. ‘We willen niet iets uitbrengen dat nog niet goed genoeg is.’

Tekst: Mae Boevink
Foto's: Eveline Vroonland

Dit artikel verscheen eerder in de zesde editie van ANS.

In de Amsterdamse hotspot Dauphine vallen Jorrit Kleijnen en Marijn van de Meer, de oprichters van HAEVN, niet op tussen BN’ers als Paul de Leeuw en Victor Reinier. De film- en reclamecomponist en singer-songwriter, die in 2014 samen HAEVN oprichtten, zijn zich bewust van hun relatieve onbekendheid. ‘Ik dacht dat een mooie zanger genoeg was om bekend te worden’, grapt Kleijnen.

Tot een paar jaar geleden schreef Kleijnen muziek voor reclames van onder andere Albert Heijn. Toen hij voor een van zijn opdrachten pianomuziek componeerde, vond het reclamebureau dat er zang aan moest worden toegevoegd. ‘Ik zei dat ze aan mij de verkeerde hadden; ik kan echt niet zingen’, geeft Kleijnen lachend toe. Het reclamebureau suggereerde een samenwerking met Van der Meer, die enthousiast reageerde. ‘Ik hoorde die muziek en kreeg kippenvel. Ik ben gaan zingen en de tekst is daarna nooit meer veranderd. Wat ik toen op band heb gezet, is het refrein van ‘Where the heart is’ geworden. Je probeert daarna nog meerdere takes, maar die zijn nooit zo goed als de eerste.’ ANS sprak met HAEVN over hun ontstaansgeschiedenis, het schrijfproces en de komende concertreeks. ‘Het maakt mensen niet uit of we drie of honderd liedjes hebben; ze komen voor onze vibe.’HAEVN 2

Tussen de haaien
De muziek van HAEVN wordt in 2014 opgepikt door Volvo voor een kleine online-campagne, om vervolgens door dezelfde marketingafdeling met het ‘Volvogevoel’ te worden bestempeld. ‘Het hoofdkantoor belde ons dat ze de muziek te gek vonden en dat ze het voor een veel grotere campagne wilden gebruiken. Dat was eigenlijk het omslagpunt. Op dat moment beseften Marijn en ik dat er mensen bereid waren om geld te betalen voor onze muziek, zo goed vonden ze het blijkbaar.’ Van der Meer werkt op dat moment nog bij een reclamebureau. Nadat hij daar ontslag heeft genomen, laat hij op de kerstborrel de Volvoreclame zien. Zijn collega’s hadden unaniem dezelfde reactie. ‘Ze zeiden: “Als je dit gemaakt hebt, wat de fuck doe je dan hier?”’ Toevallig had Van der Meer’s oude reclamebureau net contact met BMW. Op deze manier belandde een tweede nummer van het duo onder een autocommercial. ‘Een reclamespotje is eigenlijk een videoclip voor bij je muziek’, vindt Van der Meer. ‘Dat was hierbij zeker het geval, want er werd helemaal niet in gepraat. In het filmpje rijdt een hippe dude in een BMW en daarbij hoor je onze muziek.’ De muziek wordt niet alleen in Nederland gebruikt, maar de impact is hier veel groter dan in bijvoorbeeld Duitsland. Volvo gebruikt ook daar de muziek van HAEVN, maar ‘daar hoor je ook keihard “die neue Volvo V40” door de muziek heen’, lacht Kleijnen.

‘Een reclamespotje is eigenlijk een videoclip voor bij je muziek.’

Het internet biedt de mannen een platform, mensen Shazammen hun muziek vanuit de clip van Volvo en binnen de kortste keren wordt HAEVN gebeld door platenlabels. Op dat moment is er echter nog geen écht nummer. De muziek onder de reclame is slechts een demo, maar ondertussen belt Giel Beelen al met de vraag of de mannen in zijn ochtendshow willen komen spelen. Ze maken bewust de keuze om dat nog niet te doen en zijn er nu van overtuigd dat het heel anders was gelopen als ze toen al bij Giel waren gaan spelen. ‘Als we die demoversie hadden uitgebracht, had het nummer geen lang leven gehad. Jorrit overtuigde mij uiteindelijk om te wachten. Hij zei: “Als iets nu goed is, dan is het dat ook nog over zeven maanden”, en daar geloof ik nu ook helemaal in. We hebben Giel een aantal keer afgezegd en toen heel eerlijk gezegd dat we er nog niet klaar voor waren’, reflecteert Van der Meer. Kleijnen voegt toe: ‘Er hangt een tegeltje in onze studio met de tekst “You only have one chance to make a first impression”. Het voelde alsof we moesten gaan diepzeeduiken tussen “haaien” als Justin Bieber en Adele. Je moet een stevige kooi bouwen, dus we zijn op zoek gegaan naar een producer.’ Uiteindelijk komt het duo uit bij Tim Bran, producer van onder andere London Grammar, die ze een mail sturen met als onderwerp ‘We want you!’. Dit werkt: Bran mailt terug dat ze naar Londen mogen komen en met hem produceren ze ‘Finding out more’ en ‘Where the heart is’.

HAEVN 1Luisterliedjes en dancemuziek
HAEVN vindt zelf dat de variatie die ze hebben in hun nummers hen onderscheidt van andere artiesten. ‘We maken luisterliedjes, maar ook dancemuziek. We proberen ons repertoire uit te breiden’, onthult Marijn over hun nieuwe album. Kleijnen grijnst wanneer hij uitlegt waarom ze hebben gekozen voor een semi-seated zaalindeling. ‘Ik denk dat mensen die staan bij sommige nummers rustig op een stoeltje hadden willen zitten luisteren en dat mensen die zitten soms liever hadden willen staan.’ De keuze voor Carré en De Vereeniging hangt daarmee samen, maar ook met de luisterattitude die deze zalen teweegbrengen. Omdat het klassieke zalen zijn, verwachten de mannen dat mensen minder praten tussen de nummers en niet met plastic bekertjes gooien.

Diezelfde luisterattitude wil HAEVN ook creëren met hun nieuwe album. Het concert in Carré had eigenlijk de albumrelease moeten zijn, maar omdat de mannen geen genoegen nemen met half werk wordt die deadline verplaatst. ‘We beseften dat we op 2 april, de dag van het concert in Carré, niet een album op de toonbank konden hebben met fantastisch artwork en twaalf geweldige nummers. In de show zelf gaat ook veel tijd zitten.’ Van der Meer knikt instemmend. ‘Dat is dezelfde filosofie als we met ‘Finding out more’ hebben gebruikt: niet iets uitbrengen dat nog niet goed genoeg is. We hebben wel een EP gemaakt voor de concerten. Daar staat onder andere het nummer ‘We are’ op dat ’s nachts is opgenomen. Wij schrijven vanuit een gevoel en niet om te produceren. We willen geen album vullen met nummers die zijn geschreven vanwege een deadline.

'Succes is voor ons veel minder belangrijk dan doen wat we zelf willen.'

Fragiele banden
Dat een band de luxe heeft om de ochtendshow van Giel Beelen meerdere malen af te zeggen, is vrij uniek in Nederland. HAEVN heeft een omgekeerd traject doorgemaakt. Waar de meeste bands vijf jaar lang proberen om een hit te scoren en vaak langs moeten bij platenmaatschappijen, werd het eerste nummer van HAEVN meteen een hit. Het duo is zich ervan bewust dat de relatie met hun fans fragiel is en dat een goede strategie nodig is om die te behouden. ‘Je bent compleet afhankelijk van je fans. Als je de oprechtheid en geloofwaardigheid tegenover je fans verliest, is het klaar. We willen mensen oprecht behandelen en zich met ons verbonden laten voelen. We spelen liever tien keer in Carré dan één keer in de ArenA.’

Dat perfectionisme is ook een van de redenen dat ze geen platenmaatschappij hebben. ‘We zijn controlefreaks en hebben de goede partij nog niet gevonden. Hoe meer je op eigen kracht doet, hoe beter je onderhandelingspositie wordt,’ legt Kleijnen uit. ‘Onze artistieke integriteit is het allerbelangrijkst. Succes is voor ons veel minder belangrijk dan doen wat we zelf willen. Sommige artiesten zeggen dat ze singer-songwriter zijn, maar als ze met een R&B-nummer in de Top 40 kunnen komen, doen ze dat. We hopen dat mensen weer naar een concert komen, omdat ze zien dat Carré zo snel uitverkoopt of omdat ze van anderen horen dat wij echt een show neerzetten. Van ons mag het succes op dit niveau blijven als dat betekent dat het nog twintig jaar duurt. We hebben tijdens de Vierdaagsefeesten in de Stevenskerk gespeeld en dat was in een dag uitverkocht. Hopelijk kopen mensen die daar waren nu weer een kaartje, zodat we weer iets nieuws kunnen laten zien.’ 

 

logo website ANS

 (Advertentie)