ANSadvo 570x135

Ondertussen in de Verenigde Staten

ANS-Online kijkt in het weekend over ’s lands grenzen en brengt je buitenlands studentennieuws. Deze week: Alsmaar stijgende studieschulden.

Studieschulden in de Verenigde Staten, ze zijn het afgelopen jaar de pan uitgerezen. Deze week bereikte de nieuwe studentenschuld een dieptepunt, de schulden van Amerikaanse (oud-)studenten zijn op dit moment meer dan 1 biljoen. Een immens bedrag, maar het is wellicht nog zorgelijker dat een stijgend aantal alumni de schuld niet terug kan betalen. Zo'n 11 procent van de alumni heeft zijn of haar schuld op dit moment nog niet afbetaald, terwijl dat wel moest. Een fikse stijging ten opzichte van 2003, toen dat nog zes procent was.

De crisis laat dus nog steeds haar sporen na, zo zien we. Doet men er daar dan niets aan? Jawel, de Amerikaanse overheid is al lang aan het kijken wat er moet gebeuren om ervoor te zorgen dat het aantal en de hoogte van de studieschulden daalt. Eerder deed president Obama middels een videoboodschap al een oproep. Hij wil dat de rente op studieleningen niet stijgt, hoewel het in de verwachting ligt dat het rentepercentage op de zogenaamde Stafford loans per 1 juli verdubbelt naar 6,8 procent. Ter vergelijking: bij DUO variëert de lening al jaren tussen de 0,6 en 4 procent.

Het Amerikaanse congres sprak deze week over de maatregelen en er is nog steeds grote verdeeldheid. De Republikeinen willen niet dat de overheid zich veel bemoeit met de rente op leningen, die moet zoveel mogelijk vrij komen te liggen en kan dus best stijgen. Democraten vertellen juist het andere verhaal, een aantal congresleden zou zelfs het rentepercentage willen bevriezen op 4 procent en wil bovendien een terugbetalingsregeling op basis van de hoogte van het inkomen. Of dat er ook gaat komen is de grote vraag, hoewel haast is geboden. Voor 1 juli moeten eventuele nieuwe plannen zijn doorgevoerd, anders wordt het rentepercentage verdubbeld.

 

Erik

Ondertussen in: India

ANS-Online kijkt in het weekend over ’s lands grenzen en brengt je buitenlands studentennieuws. Deze week: onderwijshervormingen in India.

Na hevige protesten van studenten en docenten en politieke strijd heeft de Universiteit van Dehli besloten om vierjarige in plaats van driejarige bacheloropleidingen aan te bieden.

De hoogst aangeschreven universiteit van India wil met de hervorming zorgen dat de onderwijskwaliteit wordt verbeterd en studenten de mogelijkheid bieden om meer vaardigheden te ontwikkelen. Studenten en docenten zijn echter verbolgen dat zij nauwelijks inspraak hebben gehad over de inhoud van het plan. Ook zijn ze bang voor chaos omdat de hervorming overhaast wordt ingevoerd. De rigoureuze veranderingen van de bachelorstructuur moeten namelijk binnen tien maanden afgerond zijn en docenten kregen twee weken de tijd om dertig nieuwe cursussen uit de grond te stampen.

Een ander probleem is dat de druk op andere universiteiten wordt opgevoerd om eenzelfde hervorming door te voeren. Voor studenten uit het buitenland wordt het namelijk moeilijker om in te stromen of een master te volgen. Daarnaast komt de toegankelijkheid van de universiteit nog verder onder druk te staan. India kent al een chronisch tekort aan hoger onderwijsinstellingen en een vierde bacherlorjaar legt een extra belasting op de toch al beperkte fysieke en personele capaciteiten. De Universtiteit van Dehli ontvangt jaarlijks ongeveer 55 duizend eerstejaars, maar plannen om dit aantal extra studenten onder te brengen zijn er nog niet. Dat de kosten van een opleiding met 33 procent zouden toenemen, maakt het voor minder gefortuneerden ook nog eens schier onmogelijk om een studie te betalen.

Tegenstanders van de plannen willen dat de politiek en de premier ingrijpen. Van de minister van Onderwijs valt weinig te verwachten, volgens hem staat het de universiteit vrij om hun onderwijs naar eigen inzicht in te richten. Volgens de tegenstanders toont dit dat het ministerie incapabel is om richting te geven het het hoger onderwijs in het land.

 

pietervanderlugt

Ondertussen in: Hongkong

ANS-Online kijkt in het weekend over ’s lands grenzen en brengt je buitenlands studentennieuws. Deze week: vooral westerse aandacht voor de eerste Aziatische MOOC.

Bij MOOC's (massive open online courses) denken we vooral aan leergierige Indiërs of Brazilianen die achter hun laptop watertandend een college op Stanford of Yale volgen. Dat is heel wat anders dan Engelse of Amerikaanse hoogleraren die een Aziatische cursus volgen over Wetenschap, Techniek en de Chinese samenleving in Hongkong. Toch is dit het geval nu voor het eerst een Aziatische universiteit een MOOC online heeft geplaatst.

Naubahar Sharif, hoogleraar aan de Wetenschappelijke en Technische Universiteit van Hong Kong (WTUHK), heeft zijn collegereeks Science, Technology and Society in China omgevormd tot een online variant, die op 4 april van start ging. Het college was een uitrukkelijke wens van coursera, de grootste internationale aanbieder van digitaal onderwijs. Van de 3 miljoen (!) gebruikers van het Californische instituut is maar liefst 35 procent afkomstig uit de VS. Om meer Chinese studenten te trekken, zo was het idee, zou een Aziatische MOOC helpen.

Was de cursus een succes? Jazeker, met 17.000 deelnemers over de hele wereld laat je een cursus als Inleiding Staatsrecht op de RU toch ver achter je. Jammer alleen dat 60 procent van deze deelnemers 'gewoon' uit de VS, Canada en andere rijke, westerse landen kwam. De hoofdmoot hiervan lijkt te bestaan uit nieuwsgierigen, die wel eens een kijkje willen nemen in de Aziatische collegezaal. Leuk voor hen en prima voor de reputatie van de WTUHK, maar hiermee schoot de eerste Aziatische MOOC zijn doel - meer Chinese studenten aanspreken - voorbij

Het grootste probleem blijkt toch de taalbarrière te zijn. De universiteiten in Hongkong willen nog niet aan online colleges in het Mandarijn en instellingen buiten de administratieve regio Hongkong gaan gebukt onder het weinig liberale Chinese beleid. Ook vertalingen van Amerikaanse cursussen krijgen weinig voet aan de grond. Een prof aan de Chinese Tsinghua Universiteit liet eerder al optekenen: 'Chinese cursussen moeten worden gemaakt in China, niet in Amerika.'

Is er dan helemaal geen licht aan de digitale horizon voor Chinese studenten? Misschien. Op 26 maart werd Andrew Ng, medeoprichter van coursera, uitgenodigd op dezelfde Tsinghua universiteit om te spreken over online educatie. Een teken dat er wellicht een toekomst ligt weggelegd voor MOOC's in Azië.

Interesse in een lesje uit Hongkong? Er zijn al twee nieuwe MOOC's van de WTUHK aangekondigd: een over de geschiedenis van China en een over Chinees eten. Zie hieronder het introductiefilmpje van die laatste. We waarschuwen voor een hoog slapstickgehalte. 'Sometimes, we are in a good mood. Sometimes not. When that happens, the food tastes different!'

 

Mickey

Ondertussen in: Ierland

ANS-Online kijkt in het weekend over ’s lands grenzen en brengt je buitenlands studentennieuws. Deze week: dierproeven in Ierland.

Commotie in Ierland, waar afgelopen week bekend werd dat universiteiten over de afgelopen drie jaar bijna twee miljoen euro uitgaven aan dierproeven.

De Ierse krant Irish Independent vroeg de cijfers op bij het ministerie en zag dat het Trinity College uit Dublin de laatste drie academische jaren 703 duizend euro spendeerde voor zo'n 40 duizend muizen, 14 duizend ratten en 35 varkens. De dieren worden gebruikt voor onderzoek naar onder andere kanker, diabetes, Alzheimer en multiple sclerosis. Universiteiten zeggen dat de proeven nodig zijn omdat er simpelweg geen proefdiervrije alternatieven zijn en de dieren alleen worden gebruikt bij proeven die ervoor moeten zorgen dat de gezondheid van mens of dier in het algemeen wordt verbeterd.

Het is niet de eerste keer dat er in Ierland commotie is rond de dierproeven. Ook in 2005 werden de uitgaven opgevraagd bij het ministerie. Dierenrechtenactivisten reageerden toen kritisch. Zo zei het Irish Anti Vivisection Society dat met name de samenwerking van universiteiten met bedrijven ervoor zorgt dat het aantal dieren dat wordt gebruikt voor dergelijke proeven stijgt.

2 miljoen euro aan uitgaven dus in Ierland, maar hoe zit het eigenlijk in Nederland? Ook hier wordt immers genoeg actie gevoerd tegen dierproeven. Alleen al uit de cijfers van de RU blijkt dat de uitgaven aan dierproeven en het aantal beestjes dat daarbij wordt gebruikt al veel hoger te liggen. In het jaarverslag (.pdf) van het Centraal Dierenlaboratorium staat dat er in 2011 18.743 dieren werden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Dit is wel minder dan in voorgaande jaren. Dit zijn grotendeels muizen (14.014), maar ook ratten (4485), cavia's (53), konijnen (66), varkens (53), geiten (32), schapen (37) en resusapen (3) passeren de revue. Totale subsidie die het CDL hiervoor kreeg van het UMC St. Radboud in 2011 was 3,2 miljoen euro. Daar kunnen ze in Ierland dus nog een puntje aan zuigen.

 

Erik

Ondertussen in: Venezuela

De dood van politiek leider Hugo Chavéz heeft in Venezuela een hoop in werking gezet, ook voor studenten. De omstreden president werd door de een gezien als een visionair die zich inzette voor sociale gelijkheid, maar door de ander als de oorzaak van de achteruitgang van de democratie. Chavéz lag vaak in de clinch met het hoger onderwijs. Met verschillende maatregelen wilde hij het hoger onderwijs toegankelijker maken en democratiseren. Klinkt top, maar de universiteiten voelden zich flink aangetast in hun onafhankelijkheid.

Tijdens zijn presidentschap heeft Chavéz dertien nieuw universiteiten opgericht en door zijn sociale programma's, de Bolivarian Missions, is ook de instroom van studenten flink opgehoogd. De nieuwe universiteiten werden echter door sommige gezien als een verlengstuk van de staat en een manier om studenten op te leiden in het socialisme dat Chavéz aanhing. Wat ook voor grote spanning zorgde bij de universiteiten was gebrek aan geld. De academici krijgen slecht betaald, er is geen geld voor onderzoek of voor verbetering van het onderwijs. De uitbreiding van het aantal universiteiten is niet gepaard gegaan met meer budget, waardoor de kwaliteit op geen enkele manier is verbeterd.

Nu er een nieuw president moet worden gekozen, hopen universiteitsmedewerkers op een betere relatie met de regering. De studentenprotesten, die ook in de laatste weken van Chavéz’ leven aan de orde van de dag waren, houden echter niet op. Twee dagen geleden raakten 300 protesterende studenten in Caracas slaags met 100 Chavéz aanhangers, waarna de politie ingreep met traangas. De studenten eisten dat de regering zich niet bemoeit met de politiek tot de verkiezingen op 14 april. Vice-president Nicolas Maduro, die de zaken waarneemt tot die tijd, moet volgens hen stoppen zijn macht over de media te gebruiken om zijn kandidaatschap aan te prijzen. In een ander protest kleurden studenten fonteinwater door heel Venezuela rood in een roep om meer sociale zekerheid en minder criminaliteit.

De studenten demonstreren misschien niet direct voor beter hoger onderwijs, maar de roep om een nieuwe regeringskoers is duidelijk. Rafael Escalona, vice-rector van de Caracas Simón Bolívar University, ziet een mogelijke kans voor nieuwe onderhandelingen over een beter budget voor de slecht functionerende universiteiten: ‘We wachten tot ze naar ons luisteren.’

 

Loes de Veth

Ondertussen in: Griekenland

Griekenland blijft gebukt gaan onder de onophoudelijke stroom aan bezuingingsmaatregelen die vanuit Brussel wordt opgelegd. Deze week gingen ruim tweeduizend studenten de Atheense straten op, om te protesteren tegen een nieuwe 'hervorming' die het aantal universitaire departementen sterk moet doen verminderen.

Het protest ontstond nadat de minister van Onderwijs, Constantinos Aravanitopoulos, een plan lanceerde dat ervoor moet zorgen dat studenten niet langer aan een universiteit kunnen verblijven zonder af te studeren en dat overbodige departementen gaan sluiten. Daarnaast worden er minder studenten toegelaten tot een aantal opleidingen. Ironisch genoeg kreeg het plan de naam Athena mee, afgeleid van de Griekse godin van de wijsheid. Volgens de minister komt het plan echter wel degelijk ten goede aan de kwaliteit van het onderwijs. Het aantal departementen is volgens hem eenvoudigweg niet meer houdbaar nu in tien jaar tijd het aantal namelijk met tweehonderd is toegenomen en waardoor er in totaal meer dan vijfhonderd zijn.

De protesterende studenten betwijfelen dit ten zeerste. Zij willen voorkomen dat er 250 universitaire departementen en 134 technische faculteiten gaan verdwijnen of fuseren. Niet alleen komen veel medewerkers op straat te staan, maar studenten zien zich tevens genoodzaakt om in een andere stad te gaan studeren. Gezien de economische situatie in het land is het voor veel Grieken niet eenvoudig om zomaar 200 of 300 kilometer verderop te gaan wonen. Een ander groot nadeel is dat veel studenten een ander diploma kunnen krijgen door de fusie van faculteiten. Zo krijgen studenten Communicatiewetenschappen van de universiteit van Agrinio een diploma in de Economie.

Het is maar de vraag of al die universiteiten ook nog wel nodig zijn in de toekomst. Griekenland investeert namelijk van alle EU-leden het minst in onderwijs. Een aantal dagen voor het studentenprotest gingen duizenden leraren de straat op om te protesteren tegen bezuinigingen in het basis- en voortgezet onderwijs. Op dit moment is er al een groot tekort aan leraren en veel scholen zijn niet eens in staat om elektriciteitsrekening te betalen.

 

pietervanderlugt

Ondertussen in: Kenia

In Kenia pleit een groep experts voor digitale scholing. In het Afrikaanse land is er een toenemende vraag naar onderwijs. Op dit moment zijn er 29 constituent universities in het land en dit aantal blijft stijgen. Njambi Muchane, directrice van Kenya School of Government e-learning and Development Institute (eLDi), pleit voor een andere aanpak om de toegankelijkheid tot onderwijs te vergroten: het zogenaamde e-learning'Lokale universiteiten moeten dezelfde docenten gebruiken om een groot aantal mensen op te leiden.'

De belangrijkste reden voor een digitale manier van onderwijs is dat dit goedkoper is. Bovendien, zo stelt Muchane, hebben publieke en private bedrijven in Kenia geen toereikend budget meer om hun personeel op te leiden. Dit moet op een effectievere manier en dat kan via e-learning. Reis- en verblijfskosten worden hiermee bespaard evenals de kosten voor boeken.

De mogelijkheid tot digitalisering bestaat omdat steeds meer mensen toegang tot internet hebben via hun telefoon. Een probleem is echter het gebrek aan ICT-vaardigheden onder burgers. Dit moet eerst in orde worden gemaakt, voordat e-learning een succes kan worden.

Deze ontwikkeling past in de wereldwijde trend van online studeren. Amerikaanse universiteiten als Harvard onderwijzen al miljoenen studenten op digitale wijze en afgelopen week startte de Universiteit van Amsterdam als eerste in Nederland met online colleges. Walter Lewin verwoordde het al in zijn interview met ANS: 'We gaan een hele nieuwe richting op. It goes viral.'

 

Silke