Ambassadeurs van de illustratie

Redactie

Van bier tot breinscans, Maaike van den Heuvel en Gerco Hiddink van ontwerpstudio Hartebeest hebben ontwerpen gemaakt voor uiteenlopende opdrachtgevers als Oersoep en het Donders Instituut. Hun werk kenmerkt zich door een unieke combinatie van illustratie en grafisch design. 'Wij zien letters ook als illustraties en andersom.'

Tekst en foto's: Vincent Veerbeek

Hartebeest personen 750x

Veel studenten drinken weleens een biertje van Oersoep, maar zullen daarbij vooral oog hebben voor de inhoud van de fles. Wie niet te diep in het glaasje heeft gekeken, zal echter zien dat ook over de etiketten lang is nagedacht. Maaike van den Heuvel en Gerco Hiddink van ontwerpstudio Hartebeest zijn het brein achter deze ontwerpen. Hun bedrijf bestaat nu een jaar of acht, daarvoor werkten Van den Heuvel en Hiddink afzonderlijk. 'Op een gegeven moment kwam er een opdracht vanuit de afdeling Behavioral Sciences van de Radboud Universiteit die we samen moesten doen', vertelt Van den Heuvel. 'Toen besloten we dat het veel voordelen heeft om onze krachten te bundelen en zo samen een identiteit te vormen.' Deze identiteit komt naar voren in de naam Hartebeest, die volgens Hiddink twee elementen bevat. 'We vonden het leuk dat er iets stoers in zit, maar ook iets aaibaars.' Een soortgelijke tweeledigheid is terug te zien in de werkwijze van de ontwerpstudio, waarbij illustratie en grafische vormgeving hand in hand gaan en de nadruk op het geheel ligt.

In hun werk komen de achtergronden van Hiddink en Van den Heuvel als grafisch ontwerper en illustrator duidelijk naar voren. Deze stijl hebben ze inmiddels bij diverse opdrachten ingezet. Zo heeft het duo in het verleden ontwerpen gemaakt voor verschillende afdelingen van de Radboud Universiteit en het Trimbos-instituut. Nu en dan komen er zelfs opdrachten vanuit het buitenland binnen om albumhoezen of omslagen voor proefschriften te ontwerpen. Op dit moment is het duo druk met het ontwikkelen van hun eigen webshop, waar behang te koop is met Hartebeestpatronen. Deze patronen zijn ook in het atelier van de ontwerpers terug te zien, dat is bezaaid met mokken, posters en schetsen voor nieuw werk. Van den Heuvel en Hiddink hebben duidelijk passie voor hun vak en hebben inspiratie om nog even vooruit te kunnen. 'Vaak maak je aan het begin hele idiote dingen, maar dat is nodig om te ontdekken wat werkt voor het uiteindelijke ontwerp.'

'Het is het leukst als je een partner van de opdrachtgever blijft in het hele proces.'

Ontwerp op maatHartebeest Donders bijgesneden 350x
Het creatieve proces begint bij de opdrachtgever, waarbij eerst duidelijk moet zijn wat een organisatie precies wil. 'Als je een opdracht krijgt voor een nieuw logo moet je ook weten waarom dat er eigenlijk moet komen en of het verder gevolgen heeft voor de organisatie', legt Hiddink uit. 'Daarom spreken we altijd af bij de opdrachtgever.' Ter illustratie van het ontwerpproces laat Hiddink in het atelier zien hoe Hartebeest een nieuwe huisstijl ontwierp voor het Donders Instituut. Ook hier stonden de wensen van de opdrachtgever centraal. Niet alleen moest er een nieuwe stijl komen, die moest bovendien voldoen aan bepaalde eisen. 'Wij werden gevraagd om een nieuwe identiteit te ontwikkelen, maar de "d" van Donders moest wel een plek krijgen, want dat is echt hun handelsmerk.'

Wanneer helder is wat de opdrachtgever wil, gaan Hiddink en Van den Heuvel aan de slag met een eerste schets. 'We werken heel procesmatig. Vaak kijken we of een van ons al een idee heeft', legt Van den Heuvel uit. 'Als dat niet zo is, gaan we pingpongen. Dan doen we allebei suggesties tot we iets te pakken hebben om mee te beginnen.' Bij de opdracht voor het Donders vormde de "d" die in het uiteindelijke ontwerp een plek moest krijgen het beginpunt. 'We moesten iets met die "d", dus we gingen eerst kijken wat het precies is. Is het wel een d?' lacht Hiddink, terwijl op zijn computer de tientallen verschillende variaties voorbijkomen die hiervoor werden ontworpen.

Passen en metenHartebeest pp 450x
Zodra Hiddink en Van den Heuvel een aantal ontwerpen hebben waar ze tevreden mee zijn, gaan de ontwerpers opnieuw in gesprek met de opdrachtgever. 'Uiteindelijk komen we op het punt dat we met de opdrachtgever overleggen om te kijken of onze ideeën hen aanspreken. Zo merken we het vanzelf als we een andere richting op moeten', vertelt Van den Heuvel terwijl ze een PowerPoint voor een opdrachtgever toont. Meestal gaat het slechts om kleine aanpassingen, hoewel er ook lastige kwesties zijn. 'Kleurdiscussies zijn altijd heel moeilijk', vult Hiddink grinnikend aan. 'Wij letten bijvoorbeeld op leesbaarheid en contrast, terwijl het voor een opdrachtgever vooral intuïtief is.' Na een aantal gesprekken ligt er zo een voorstel op tafel waar ontwerper en opdrachtgever tevreden mee zijn. Bij Donders viel uiteindelijk de keuze op een bepaalde "d" die aan alle wensen voldeed. Als laatste kijken Van den Heuvel en Hiddink ook wat een opdrachtgever nog meer met het ontwerp kan. 'Het is het leukst als je een partner van de opdrachtgever blijft in het hele proces', vertelt Hiddink, terwijl hij laat zien hoe een ontwerp kan worden ingezet voor banners, visitekaartjes of briefpapier.

'Als een van ons iets niet goed vindt, is het geen Hartebeestdingetje.'

In woord en beeld
Bij het maken van hun ontwerpen onderscheidt Hartebeest zich vooral van andere ontwerpers door de nadruk te leggen op het totaalplaatje. 'Het komt vaak voor dat een bedrijf alleen de lay-out bedenkt en een andere organisatie illustraties of foto's erbij maakt, maar dat er verder geen communicatie is', legt Van den Heuvel uit. 'Wij proberen die twee werelden echt te integreren, dus ik bemoei me met de lettertypes en Gerco met de illustraties. Zo ontstaat een wisselwerking.' Het resultaat is een eigenzinnige stijl die handgemaakte tekeningen integreert in een digitaal ontwerp. 'Sommige mensen zien illustraties als iets voor kinderen, maar dat is onzin', vertelt Hiddink. 'Wij zijn in die zin wel een soort ambassadeurs van de illustratie.' Ook qua werkwijze vullen Van den Heuvel en Hiddink elkaar naar eigen zeggen goed aan. 'We denken totaal andersom', lacht Hiddink. 'Ik ben wat rationeler, Maaike wat intuïtiever.' Op die manier komt er altijd iets uit waar beide partners trots op zijn. 'Als een van ons iets niet goed vindt, is het geen Hartebeestdingetje.'

Hartebeest ontwerpen 750x

Van A tot Z
Naast hun bijzondere manier van werken, geven Hiddink en Van den Heuvel ook een eigen draai aan hun werk met behulp van lettertypes. In het werk van Hartebeest is geen Comic Sans of Times New Roman terug te vinden en veel letters worden helemaal zelf ontworpen. Net als bij de rest van het ontwerp is ook hier de context van de opdrachtgever belangrijk. 'Bij Streekbakker Jorrit hebben we bijvoorbeeld gekeken naar hun dagelijkse praktijk', vertelt Hiddink. 'Ze werken veel met machines, dus daar past een stoer logo bij. Het is mooi als een letter daarbij aansluit, bijvoorbeeld wanneer het eruit ziet als iets wat uit roestvrijstaal kan worden geslagen.'

Letters komen dus vaak voort uit een ontwerp, maar toch is typografie volgens Hiddink een bijzonder vak dat veel oefening vereist. 'Pas als je letters helemaal uit elkaar haalt en opnieuw in elkaar zet, krijg je een beetje gevoel voor wat het eigenlijk zijn.' Hiddink wijst een paar overeenkomsten aan tussen de letters in het ontwerp voor Streekbakker Jorrit, zoals de rondingen van de A en de R, of het eigenwijze karakter van de i. 'Typografie is echt een ambacht en je kunt het wiel telkens opnieuw uitvinden.' Bij het maken van een ontwerp komen volgens Hiddink dan ook vaak dingen naar voren die in eerste instantie niet gepland waren maar wel goed voelen. Om al hun ideeën nog beter tot hun recht te laten komen, zijn de ontwerpers begonnen met het bedenken van patronen die ze in de vorm van behang verkopen in een eigen webshop. Dit geeft hen de mogelijkheid om buiten de opdrachten om hun eigen ontwerpen en producten te ontwikkelen. 'Het zit blijkbaar in onze genen om patronen te ontwikkelen.'

 

Reacties (0)

Op dit bericht is nog niet gereageerd.

Laat een bericht achter

  1. Reageer als gast
0 Characters
Bijlagen (0 / 3)
Deel jouw locatie