Mysterie Nijmegen ontrafeld

Redactie
#MOTC

Over de afgelopen weken werden lantaarnpalen in heel Nijmegen beplakt met rode vierkante stickers van 'Mystery of the City' of '#MOTC'. Ook stond er sinds 11 november een grote stellage op de Bisschop Hamerstraat en hing de binnenstad vol met aanwijzingen. ANS bezocht de finale van het evenement en ontdekte wie achter de raadsels zit.

Tekst: Myrte Nowee 

Bij binnenkomst van De Bastei worden de vijftig speurders die het mysterie het snelst hebben opgelost door de organisatie naar boven geleid. In een mysterieuze setting met rode lampen en rode drankjes kletsen de deelnemers wat bij over hoe zij de opdrachten van afgelopen weken hebben uitgevoerd. 'Hoe zijn jullie dan op het Keizer Karelplein gekomen? Overdag is dat super gevaarlijk!'

Strijden om de prijs
Wanneer het hele gezelschap aanwezig is neemt een van de organisatoren het woord en vertelt de groep wat er die avond nog te wachten staat. De avond blijkt langer te gaan duren dan de meesten hadden gedacht: de uitnodiging die de snelste speurders ontvingen verklapte immers enkel waar en wanneer ze aanwezig moesten zijn. In plaats van simpel lootjes trekken zal voor de hoofdprijs van vijfhonderd euro nog gestreden moeten worden. Hoe en wat blijft nog even onbekend.

De groep wordt in tweeën gesplitst en om de beurt krijgen ze een rondleiding door De Bastei en een bierproeverij van Brouwerij De Hemel. Onduidelijk wat er later van de deelnemers wordt verwacht maakt iedereen druk aantekeningen bij de rondleiding en worden 'opvallende QR codes' snel even gescand. Tevergeefs blijkt later, want deze hoorden bij de algemene rondleiding. De groep oogt kalm maar ondertussen wordt alles goed opgenomen. Want wie weet is het een hint.

Promotie De Bastei
Eenmaal herenigd neemt Laurens Kubink, een van de organisatoren, het opgeloste mysterie nog even door met de deelnemers. Hij verklapt dat het raadsel was georganiseerd namens Museum de Bastei door studenten aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het spel moest ervoor zorgen dat meer studenten voortaan de weg naar het museum weten te vinden en een beeld hebben van wat het museum aan natuur en cultuurhistorie te bieden heeft. 'De Bastei trekt vele bezoekers maar slaagde er tot nu toe niet in om studenten binnen te halen', aldus Michiel Hustinx, kwartiermaker bij De Bastei.

De winnaar werd vervolgens bepaald aan de hand van een quiz over de rondleiding. De tweede en derde prijs - een uitnodiging voor het volgende evenement – verklappen dat het mysterie misschien nog niet helemaal is afgelopen.

 

Reacties (0)

Op dit bericht is nog niet gereageerd.

Laat een bericht achter

  1. Reageer als gast
0 Characters
Bijlagen (0 / 3)
Deel jouw locatie