Goed verhaal, lekker kort: Hokjesdenken in reclameland

Noor de Kort
plezierdobberaars, slootjesspiekers en stormtrotseerders

In 'Goed verhaal, lekker kort' krijgen taalverschijnselen hun welverdiende portie aandacht in een goed, maar lekker kort verhaal. Deze keer: plezierdobberaars, slootjesspiekers en stormtrotseerders.

Ben jij een 'waterwoner'? Of een 'miezerfietser'? Nee? Een 'oeververtoever' dan? Geen idee waar dit over gaat? Dan ben je duidelijk nog niet voorbereid op de aankomende waterschapsverkiezingen.

De waterschappen doen er alles aan om ons, het stemvolk, over te halen op 20 maart onze stem uit te laten brengen. Er is zelfs een heuse promovideo gemaakt, die zo veel mogelijk mensen moet aanspreken; mensen in alle soorten en maten. Daarom worden alle kijkers op een voor hen geschikte manier begroet: 'Hallo waterwoners', 'hallo miezerfietsers', 'hallo slootjesspiekers', 'hallo stormtrotseerders', 'hallo oeververtoevers', 'hallo visfanaten', 'hallo plezierdobberaars'. Want wie zich aangesproken voelt, scheurt eerder die envelop met het stembiljet open.

Van de zeven 'watertypes' hebben de meeste een leuke band met water: de ene soort vist graag en de andere dobbert het liefst het hele jaar rond op een roze opblaasflamingo. Nadat de marketingafdeling ongelofelijk druk was geweest met het bedenken van zes gezellige categorieën, bleven er echter nog miljoenen stemgerechtigden over die hier waarschijnlijk niet onder vielen. Voor personen zonder watergerelateerde hobby heeft de afdeling daarom de categorie 'miezerfietser' bedacht. Als je wel eens verzopen je college binnenloopt, mag je ook gaan stemmen. Wat een geluk.

Categoriseren om te binden is populair in reclameland. Vorige maand hingen overal nog posters van telefoonprovider KPN met de tekst 'Hé slimmerik' en 'Hé datavreter'. Ik stel me de werking van deze marketingtruc als volgt voor: terwijl je hersenloos, muziek luisterend door het raam van de bus naar buiten staart, is daar plots in enorme blokletters de tekst 'Hé slimmerik'. Je veert overeind. Deze boodschap moet voor jou bedoeld zijn! Jij bent immers geniaal. Zonder verder na te denken pak je direct je telefoon om van provider over te stappen.

Ook Bol.com stopt de mensheid graag in hokjes. Het bedrijf profileert zich als 'de winkel van ons allemaal', maar 'ons allemaal' is te onpersoonlijk om potentiële kopers naar de website te trekken. Daarom onderscheidt Bol.com in zijn reclames vaak verschillende soorten mensen, zoals de 'actieve kluner' en 'ontspannen kluner', de 'vogelliefhebber' en 'gevogelteliefhebber' en de 'winterduiker' en 'winterontduiker'. De laatst ontdekte diersoort van het bedrijf is 'de last minute carnavaller'. Voel je je al aangesproken?

Nog even terug naar de waterschapsverkiezingen: ook met mensen die in een identiteitscrisis verkeren, wordt rekening gehouden. Voor deze zieltjes bestaat de test 'Wat voor watertype ben jij?'. Na acht vragen over jouw relatie met het vocht van moeder natuur, heeft het waterschap bepaald in welk hokje jij het best past. Té leuk! Wat dat betekent voor je stem op 20 maart? Vrij weinig.

 

 

Reacties (0)

Op dit bericht is nog niet gereageerd.

Laat een bericht achter

  1. Reageer als gast
0 Characters
Bijlagen (0 / 3)
Deel jouw locatie