Van de baan: Seksuele voorlichting

Wie: Coen Vulders (21), vierdejaarsstudent Geneeskunde
Bijbaan: Seksuele voorlichting geven op basisscholen en middelbare scholen, vrijwillig

Tekst: Maaike Reinhoudt
Foto: Jetske Adams

Dit artikel verscheen eerder in de vierde editie van ANS.

Hoe ben je op het idee gekomen om seksuele voorlichting te gaan geven?
'Op de Geneeskundefaculteit zag ik een poster van het International Federation of Medical Students' Associations hangen over het geven van seksuele voorlichting op basisscholen en middelbare scholen. Ik was al reanimatie-instructeur, en wist dus dat ik lesgeven leuk vond. Toen heb ik besloten om naar de voorlichtingsavond te gaan en een training te volgen, waarna ik meteen kon beginnen. Ik vind het heel belangrijk dat jongeren goede seksuele voorlichting krijgen. In Nederland is seks in vergelijking met sommige andere landen goed bespreekbaar en daar moet dan ook gebruik van worden gemaakt.'

Vdb 400xHoe zien jouw lessen er ongeveer uit?
'Over het algemeen starten we met een soort kennismakingsspel waarbij de klas allerlei synoniemen voor penis, vagina en vrijen op het bord mag schrijven. Zo wordt het ijs een beetje gebroken en kunnen de leerlingen tegelijkertijd hun energie kwijt. Daarna bespreken we anticonceptiemiddelen, zoals het condoom, het spiraaltje en de Nuva-Ring. Soms houden we een condoomrace waarbij leerlingen zo snel en zo goed mogelijk een condoom om een neppenis moeten doen. Ook bespreken we de soa-top 7.'

De soa-top 7? Is dat een hitlijst?
'In de soa-top 7 bespreken we veel voorkomende soa's en hoe je ze kunt oplopen. Vaak is dit best lastig, omdat leerlingen van veel soa's nog nooit hebben gehoord. Ik teken daarom altijd twee poppetjes op het bord en omcirkel dan samen met de klas de slijmvliezen, dit zijn de plekken die gevoelig zijn voor soa's. Ook bespreken we symptomen en mogelijke behandelingen ervan.'

Hoe reageren leerlingen op seksuele voorlichting?
'Dat verschilt heel erg per persoon. Als ik het bijvoorbeeld over homoseksuele seks heb, kijkt de een er niet van op, terwijl de ander meteen roept hoe vies dat is. Als leerlingen een vraag hebben die ze niet in de klas durven te stellen, kunnen ze deze op een briefje schrijven en anoniem in een speciaal doosje doen. Daarbij kom ik serieuze en minder serieuze vragen tegen. Bij serieuze vragen moet je denken aan 'kun je zwanger worden van pijpen' of 'kun je als homostel zwanger worden'. Ik kreeg echter ook een keer 25 briefjes met de vraag of ik Justin Bieber leuk vind. Ik heb daar destijds op geantwoord dat dat niet echt met de les te maken had, maar dat ik geen problemen met hem heb. Toen waren ze allemaal erg teleurgesteld.'